Rekordstort besök på flygfältet

Det var nytt rekord för flygplatsen när en jättelik Boeing C-17 damp ner på banan. Aldrig tidigare har ett så stort plan landat i Halmstad. Lasten var en massa luftvärnare som tjänstgjort på Gotland.

ANNONS
|

Det stora transportplanet låter överraskande lite när det vid halv två på onsdagseftermiddagen sjunker ganska brant mot landningsbanan i Halmstad.

Så fort det tagit mark reverserar piloten jetmotorerna – det vill säga bromsar genom att blåsa avgasströmmen framåt – vilket gör att det stannar på förvånansvärt kort sträcka.

För 13 år sedan stod samma svensk-finska radarparfrån HP vid flygfältet när två stora Airbus 310 landade med fotbollssupportrar som skulle se Uefa-cupfinal i Göteborg. Men den här bjässen är ännu större.

När Sverige behövde frakta tung materiel till styrkan i Afghanistan hade Försvarsmakten förhoppningar om att köpa in ett sådant här amerikanskt C-17 – som kan ta fyra gånger så mycket last som Flygvapnets Hercules. Men eftersom underhållskostnaderna är mycket större än inköpskostnaden på en miljard kronor valde man i stället en delägarlösning.

ANNONS

Tillsammans med Finland och tio Nato-länder har Sverige satt upp Heavy Airlift Wing på den ungerska flygbasen Pápa. I flottiljen ingår tre C-17 som länderna förfogar över tillsammans under åren 2009–2039. Näst efter USA är Sverige det land som betalar för flest flygtimmar, 550 om året.

Just det här planet – som Per Bengtsson, flygtekniker på Försvarsmaktens tekniska skola i Halmstad, visar in på plattan – har 37 minuter tidigare lyft från Visby.

När den stora lastrampen där bak fällts ner kommer det ut ett stort antal luftvärnare från Halmstad.

– I väntan på att den nya stridsgrupp Gotland var klar att sättas in i juli ville regeringen tidigarelägga den militära närvaron på ön. Därför har vi bedrivit vår vanliga övningsverksamhet där under de senaste tio veckorna, säger Lv 6-chefen Anders Svensson och berättar att det som mest varit över 300 luftvärnare stationerade på Gotland.

– Att vi nu visat att det går att operera med C-17 från Halmstad höjer avsevärt vår förmåga att snabbt kunna flytta förband.

Planen användes till en början till att flyga pansarfordon och personal till Afghanistan – men det har också handlat om hjälpsändningar, bland annat vid jordbävningen i Haiti. Numera är det ofta flygningar till den svenska styrkan i Mali som står på schemat.

ANNONS

Efter en knapp halvtimme i Halmstad lyfter planet igen, mot hemmabasen i Ungern – där 25 Försvarsmaktsanställda bor med sina familjer.

Fakta: Boeing C-17

Flygplanstyp: Transportplan.

Namn: Globemaster III.

Jetmotorer: Fyra Pratt & Whitney.

Längd: 53 meter.

Höjd: Nästan 17 meter.

Vingbredd: 58 meter.

Vingyta: 353 kvadratmeter.

Max fart: 830 km/tim på hög höjd, 648 km/tim på låg höjd.

Max flyghöjd: 13 700 meter.

Max räckvidd: 5 300 kilometer, men kan även tankas i luften.

Max startvikt: 265 ton.

Max last: 77 ton. Kan ta 154 soldater som trupptransport. Kan ta 36 liggande och 54 sittande patienter som sjuktransport.

Skydd: Robotskottvarnare samt remsor och facklor för att förvilla fientlig radar och robotar.

ANNONS