Patienter och personal flyr vårdcentralen i Getinge

Sedan 11 av 25 anställda lämnat vårdcentralen i Getinge har väntetiderna ökat rejält. Nu väljer allt fler patienter att byta vårdcentral. Jessica Dahlqvist är en av dem.

ANNONS
|

– Jag vågar inte längre lita på att jag får hjälp i Getinge när jag behöver det. Man måste ju kunna känna sig trygg i sitt vårdval, säger hon och tar upp dottern Maja i famnen.

Familjen Dahlqvist bor i Kvibille och har varit listade hos vårdcentralen Getinge-Harplinge sedan äldste sonen Olle föddes för sju år sedan. Jessica berättar att det fungerat bra genom åren, att familjen alltid bemötts väl på både vårdcentralen och bvc, men att de inte längre känner igen sig.

– Vi söker inte vård så ofta, men den senaste tiden har det varit helt hopplöst att få kontakt med vårdcentralen. Jag har ju hört att de anställda slagit larm om en dålig arbetsmiljö och att många valt att sluta, men jag förstår inte att ledningen accepterar att det går så här långt. Någon har väl det yttersta ansvaret för att det ska fungera?

ANNONS
Läs även:Vårdcentralschefen ber om tålamod Droppen kom i slutet av februari då Olle grät av smärta och Jessica misstänkte en kraftig öroninflammation. Hon ringde vårdcentralens akutnummer klockan kvart över nio på morgonen, men fick bara lyssna till en automatisk röst som svarade att vårdcentralen skulle ringa tillbaka klockan 16.10, sju timmar senare. – Så sent skulle det ju inte finnas en chans att få tid hos en läkare. Jag ringde sjukvårdsupplysningen på 1177 för att få råd, men de kunde inte hjälpa mig. Det är ju inte meningen att man ska åka till akuten med en öroninflammation.
Läs även:Ledningen svarar på patienternas frågor Jessica bestämde sig då för att prova med en annan vårdcentral, och fick ett helt annat bemötande. – På samma tid som det skulle ta för Getinge vårdcentral att ringa tillbaka så hann vi träffa en läkare, hämta medicin och åka hem och bädda ner Olle. När de äntligen ringde upp från Getinge fick jag mer eller mindre höra att allt var mitt eget fel. Jag skulle ha ringt klockan 07.30 och inte 09.15. Efter detta valde familjen Dahlqvist att byta vårdcentral, och de är inte ensamma. När HP begär ut siffror över antalet listade på vårdcentralen Getinge-Harplinge liknar diagrammet mest en utförsbacke. Bara den senaste månaden har 80 patienter valt att lista sig någon annanstans. Även den senaste statistiken över väntetider i vården visar att Vårdcentralen Getinge inte klarar att uppfylla den nationella vårdgarantin. Enligt den ska man erbjudas tid hos en allmänläkare inom sju dagar. I december 2016 lyckades Getinge bara uppfylla detta för 70 procent av patienterna, medan snittet i Halland låg på 87 procent och rikssnittet på 88 procent. För bara ett år sedan, i februari 2016, fick 94 procent av patienterna på Getinge vårdcentral tid hos läkare inom sju dagar.
ANNONS