Nya arbetstillfällen när bilhallar byggs

Svenstigs bil nyanställer minst tolv personer när de etablerar en Audihall på Flygstaden. Motorhalland, som förlorade avtalet med Audi, vill utöka sin personal med 15-20 personer.

ANNONS
|

Som Hallandspostens affärstidning Hallands Affärer rapporterade i går blir det småländska Svenstigs bil som tar över försäljningen av märket Audi efter Motorhalland.

– Det känns jättebra. Vi ser detta som en bra möjlighet att expandera. Halmstad är en jättefin stad att finnas i och dessutom är det en expansiv ort, säger Jonas Carpvik, vd på Svenstigs bil.

Svenstigs har köpt Decon Stainless före detta fastighet bredvid återvinningscentralen på Olofsdalsvägen. I samband med etableringen i Halmstad kommer företaget att nyanställa personal lokalt.

– Det är kul att kunna erbjuda fler arbetstillfällen i Halmstad. Vi börjar med runt 12-13 personer under uppstarten, men behöver nog öka med tiden, säger Jonas Carpvik.

ANNONS

Läs även:Byggnad blir bilhall efter Decons konkurs

Svenstigs drar i gång rekryteringsprocessen efter årsskiftet.

Ett krav från Audi är att deras bilar visas i en egen hall, separerade från andra bilmärken.

– Men detta krav har de bara framfört muntligt och inte skriftligt, menar David Brolén, ordförande i Motorhallands styrelse.

Tidigare i år sade Audi upp avtalet med Motorhalland, med 24 månaders varsel. Det pågick diskussioner om att försöka få Audi att dra tillbaka uppsägningen.

David Brolén har varit i kontakt med Audi Sverige för att få veta den egentliga anledningen till att avtalet med Motorhalland sades upp och i stället gick till Svenstigs.

– Det stod att vi inte hade uppfyllt överenskomna mål. Men Audi har fortfarande inte specificerat vad de menar. Generellt är avtalen på personbilssidan skrivna på ett sätt som gör det väldigt lätt att säga upp avtalen med oss återförsäljare utan någon egentlig motivering, menar David Brolén.

Att Motorhalland tappar Audi innebär dock inte att de tvingas säga upp personal.

– Nej, vi har i stället anställt och planerar att anställa fler 2017. Vi kommer fortfarande att sälja begagnade Audi även om vi inte har någon hall för nya bilar, säger David Brolén.

Efter den planerade flytten till Flygstaden sommaren 2018 är Motorhallands förhoppning att varje märke, det vill säga Volkswagen, Skoda och Seat, ska få dubbelt så mycket utrymme. Vd Roger Weman tror att personalen behöver utökas med 15-20 medarbetare de närmaste åren.

ANNONS

– Vårt dilemma är att få tag i bilmekaniker, det är inget yrke som skolorna överutbildar inom. Vi behöver även säljpersonal, plåtslagare och rekonditionerare.

Motorhalland befinner sig i slutförhandling med kommunen kring markaffären på Flygstaden. Detaljplanen har gått ut på samråd. Kommunen har sagt upp företagets tomträtt på Stationsgatan och ska betala marknadsvärdet för denna.

– De pengar vi får för tomträtten täcker bara en liten del av vår nya anläggning. Resten bekostas genom egenfinansiering och banklån, säger David Brolén. Nybygget på Flygstaden kostar mellan 160 och 200 miljoner kronor.

Motorhalland diskuterar även avtalen med Scania. Scania-Bilar Sverige sade upp återförsäljarkontrakten eftersom Motorhallands ägare, enligt Scania, hade uttalat sig ”otillbörligt” om Scanias verksamhet och att bolaget systematiskt hade tagit för mycket betalt för olja av sina Scania-kunder.

Den 15 december har Motorhalland och Scania ett möte om de uppsagda avtalen.

– Vi är förstås intresserade av förnyade kontrakt och det anser vi att vi har rätt till, säger David Brolén.

Oavsett hur det går med Scania så berörs den verksamheten inte av flytten till Flygstaden, utan blir kvar på Laholmsvägen.

Fakta: Höga krav på bilhall

  • Pressade nybilspriser tillsammans med högre krav från generalagenterna gör det allt svårare för bilåterförsäljarna att tjäna pengar på nybilsförsäljningen.
  • För att få sälja ett visst bilmärke krävs stora och kostsamma motprestationer. De allra flesta biltillverkare kräver att handlarnas hallar ska se ut på ett visst sätt och att kunden ska bemötas enligt ett visst mönster.
  • Kunden ska kunna känna igen vilket bilmärke som säljs bara genom att titta på inredningen.
  • De som exempelvis vill sälja Audi, Ford och Volkswagen måste inreda bilhallen enligt generalagentens önskemål med speciella ingångar, möblemang, golv, belysning, skyltning och färgsättning i lokalen.
  • Bilhallen ska ha högt till tak och upplevas som luftig av kunden.
  • De återförsäljare som inte accepterar generalagentens krav riskerar att förlora rätten att sälja bilmärket.
ANNONS