Ut i etern. Radio Halmstad huserar mitt i centrum och har ambitionen att bli Halmstadbornas egen radiokanal. ”Vi märker ett stort sug efter en lokal kanal”, säger Viktor Dunér och Staffan Karlsson. Bild: Jari Välitalo
Ut i etern. Radio Halmstad huserar mitt i centrum och har ambitionen att bli Halmstadbornas egen radiokanal. ”Vi märker ett stort sug efter en lokal kanal”, säger Viktor Dunér och Staffan Karlsson. Bild: Jari Välitalo

Ny radiostation vill fylla lokalt tomrum

Nej, nej, radion är inte död. Åtminstone inte om man får tro trion bakom Halmstads nya radiostation. – Spotify i alla ära, men radio känns mer rätt än någonsin. Vi märker ett stort sug efter en lokal kanal, säger Viktor Dunér.

ANNONS
|

På fredagen var det officiell premiär för Radio Halmstads sändningar, men den som rattat in frekvensen 88,6 har kunnat tjuvlyssna hela våren.

–Vi har testsänt för att hinna göra alla fel, men har inte marknadsfört oss förrän nu. Från och med idag ska alla, eller åtminstone 99,2 procent av Halmstadborna, veta att vi finns, säger Staffan Karlsson.

Stationen sänder dygnet runt, alla dagar, med tyngdpunkt på musik. Den tilltänkta lyssnaren beskrivs som "Anna, 38 år".

– Men hon har lyssnat mycket på sin storasysters musik, tillägger Staffan, som förklaring till att kanalen gärna bjuder på syntiga 80-talsdängor à la Duran Duran.

ANNONS

Musiken varvas med nyheter och mellansnack, men kvällstid lånar man också ut sändningstid till allt från kommunfullmäktige och lokal sport till en poddsändning om livet som medelålders man.

– Vi har fått otroligt många förfrågningar från olika radionördar och ger gärna fler chansen att göra sin grej. På så sätt får kanelen också en mycket bredare plattform. Vi hoppas Halmstadborna ska känna att detta är deras kanal, säger Viktor Dunér.

– Vi kommer även att sända live från Tall Ships Races och hälsa på fartyg och artister. Egentligen finns inga gränser för vad vi kan hitta på, säger Staffan Karlsson.

Kanalen är reklamfinansierad, men även här är det i huvudsak lokala inslag som gäller.

– Det är lite mer charm med lokalproducerad reklam, där man kan känna igen rösten på den som pratar. Vi har också fått olika kändisar, från Per Gessle till Korv-Rajko, att läsa in vår jingel, berättar Staffan.

Trion bakom Radio Halmstad har lite olika bakgrund. Staffan Karlsson är musikproducent och Viktor Dunér arbetar bland annat med livsstilsmagasinet Vamé. Den tredje personen är falkenbergaren Roger Uddin, med ett förflutet på bland annat P3.

ANNONS

–Det är Roger som står för radioerfarenheten och som har den där mjuka, fina rösten, säger Staffan.

ANNONS