Ovanlig syn i Halmstad. De flesta vuxna gör inte som den här cyklisten, utan cyklar utan hjälm. ”Det är konstigt att man måste ha hjälm för att få köra en moped som går i 25 kilometer i timmen, men inte om man cyklar betydligt fortare”, säger NTF:s Marie Nordén.
Ovanlig syn i Halmstad. De flesta vuxna gör inte som den här cyklisten, utan cyklar utan hjälm. ”Det är konstigt att man måste ha hjälm för att få köra en moped som går i 25 kilometer i timmen, men inte om man cyklar betydligt fortare”, säger NTF:s Marie Nordén.

NTF kräver hjälmlag

Tio år efter att det blev hjälmtvång för barn cyklar fortfarande åtta av tio vuxna i Halland utan hjälm. NTF pekar på skadestatistiken bland cyklister och vill skynda på en ny lag.

ANNONS
|

Bland trafiksäkerhetsforskarna man möter på Tylösandsseminariet råder inga tvivel om att fler cykelhjälmar skulle minska antalet allvarligt skadade och dödade i trafiken.

–Med tanke på att en cykelhjälm minskar risken för allvarliga skallskador med två tredjedelar känns det lite provocerande att kravet på hjälm tar slut när någon fyller 15 år, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

Hans siffror visar att 4 900 skadades allvarligt i den svenska trafiken förra året. Av dessa var 2 000 cyklister. Var tionde av de cyklisterna hade någon skallskada.

–Tittar man på de mycket allvarligt skadade cyklisterna handlar var tredje om en skallskada, säger Johan Strandroth.

ANNONS

Och han tror inte att de som cyklar fort löper större risk att skadas.

–Det vanligaste är singelolyckor som beror på att man cyklar på något eller halkar. Är det is ramlar du även om du cyklar sakta, säger han och fortsätter:

–Fallhöjden är den samma, oavsett om du välter i 30 kilometer i timmen eller i 15.

Men när HP ställer frågor till infrastrukturminister Anna Johansson (S) om en eventuell cykelhjälms- lag för alla har hon ingen sådan i sikte.

–Det finns ännu ingen acceptans för en sådan lag. Det måste bli vanligare med hjälm innan vi kan lagstifta om något sådant, hävdar hon och säger sig hoppas på att barnen som vant sig vid att ha hjälm ska fortsätta med det som vuxna.

NTF:s generalsekreterare Marie Nordén håller inte med.

–Vi kan inte bara sitta med armarna i kors när vi märker att hjälmanvändandet inte ökar, utan till och med minskar något, säger hon.

Marie Nordén jämför med att lagen mot barnaga inte hade allmän acceptans när den infördes, men att den hjälpte till att ändra normerna i samhället.

–Med tanke på att skallskador orsakar stora kostnader för samhället är det faktiskt inte en fråga för den enskilde att avgöra.

ANNONS

Ett starkt argument emot en allmän hjälmlag har länge varit att cyklandet skulle minska – och därmed skulle också folkhälsan bli sämre.

–Jag är inte så säker på att det verkligen är sant. De som känner sig töntiga i hjälm skulle kanske inte göra det om alla andra cyklade med hjälm, säger Marie Nordén och tillägger:

–Ofta pekar man på undersökningar som visar att färre cyklade i Australien efter att där kom en hjälmlag, men jag har inte sett statistik på om det höll i sig på längre sikt.

2005 införde Sverige lag på cykelhjälm för cyklister under 15 år.

Enligt den senaste mätningen från trafiksäkerhetsorganisationen NTF bär 42 procent av landets cyklister hjälm. Bland barn är siffran 58 procent, bland vuxna 31 procent.

Snittsiffrorna lyfts av det höga hjälmanvändandet i Stockholm, där nära 70 procent av de vuxna och nära 80 procent av barnen bär hjälm när de cyklar.

Halland följer snittet totalt, men ligger över riksnivån bland barn (65 procent bär hjälm) och under bland vuxna (20 procent).

ANNONS