Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Karin Weman Josefsson, filosofie doktor i psykologi vid Högskolan i Halmstad

Mjukstarta efter …semestern

Att börja arbetet i lugn takt kan underlätta när semestern är över.

Att återgå till arbetet efter semestern är för många en bekymmerslös process. Man får träffa arbetskamraterna igen och komma in i vardagsrutinerna.

För andra är det motigare och en känsla av nedstämdhet kan infinna sig. Karin Weman Josefsson, filosofie doktor i psykologi vid Högskolan i Halmstad, förklarar att det beror på övergången från en semester styrd av inre motivation, som självbestämmanden, till en vardag byggd på yttre krav, som pliktkänsla.

– Det handlar mycket om att semestern är ett bekvämt och fritt liv, där det är lätt att avvänja sig vardagens rutiner. Som att gå upp tidigt, sköta sitt jobb och träna, säger Karin Weman Josefsson.

För att underlätta jobbstarten kan det vara bra att motivera sig själv.

– Det är viktigt att känna tacksamhet, att ledigheten varit en välbehövlig vila. Men också tänka att vi behöver vardagen för att kunna uppskatta och tjäna ihop till ledigheten, menar Karin Weman Josefsson.

Jörgen Abrahamsson, vd på Teamhälsan i Halmstad som arbetar för ett hållbart arbetsliv, är inne på samma spår, men lägger till:

– Ett klassiskt tips är att börja mitt i veckan, då har man nära till helgen direkt. Sedan kan det vara bra att gå upp tidigt och planera morgnarna första arbetsveckan, det är inte bra att stressa iväg till jobbet.

Första arbetsveckan kan bli stressig. Oftast beror på det att man har höga krav på sig själv.

– Men stressen kan också vara en sorg över att sommaren är över. Det är bra att ha en lugn första dag och tänka att den första veckan är en uppvärmning, säger Karin Weman Josefsson.

Semesterns slut kan innebära mer än bara nedstämdhet. Det kan vara att man vantrivs på jobbet till den grad att det påverkar ens hälsa.

– Om du far illa av att gå till jobbet är det inte bra. Då kan man ta hjälp av sin företagshälsa med att få igång en förändring. Det är bra att bli stärkt av någon utifrån som kan ge lite perspektiv, säger Jörgen Abrahamsson.