Nostalgi. M20 har anlagt Tullkammarkajen under ledning av befälhavaren Kjell Foghammar. Nästan hamn är Varberg.
Nostalgi. M20 har anlagt Tullkammarkajen under ledning av befälhavaren Kjell Foghammar. Nästan hamn är Varberg.

Minsvepare på Sverigeturné

Ett museiföremål anlöpte Halmstad i går sjövägen. Minsveparen M20 firar 75-årsjubileum genom att göra en rundtur längs landets kuster.

ANNONS
|

M 20 är förkortningen för minsvepare nummer 20 i ordningen av de 26 minsvepare som har tjänat svenska flottan. Under andra världskriget säkrade båtarna sjövägen för export och import och röjde efteråt tiotusentals minor som hade fällts runt Sverige.

M20 byggdes för 75 år sedan på Neglingevarvet i Saltsjöbaden med mahognybordläggning och järnspant. Livslängden sades varar 15 år, men det skulle dröja 64 år innan den mönstrade ut som en av de sista minsveparna. Alla var omoderna redan på 1960-talet men ansågs ytterst lämpliga för utbildning av sjöofficerare i sjömanskap, navigering och manöver.

För att rädda en minsvepare åt eftervärlden bildades en förening som valde ut just M20. Statens maritima museer står som ägare medan Föreningen M20 driver den som ett levande sjögående museifartyg med hemmahamn vid piren framför Vasamuseet i Stockholm.

ANNONS

75-årsjubileet firas med en turné runt Sveriges kust med möjligheter för inbjudna att stiga ombord och följa med på en etapp.

– Det här är nostalgi och trevligt för oss som har jobbat ombord på båtarna, säger Kjell Jönsson, föreningsordförande i Flottans män i Halmstad.

En gång i tiden var han däcksetta på M21 med ansvar för underhållet på däck. Men han tackar ändå nej till en tur på havet.

– Jag vet hur det ser ut ombord och är hellre kvar på land, säger han.

I dag går båten vidare mot nästa hamn.

ANNONS