Man lämnade mobil på biltaket – får ersättning

En Halmstadbo glömde sin mobiltelefon på biltaket och körde därifrån. Försäkringsbolaget ville inte betala ut full ersättning, men nu får mannen rätt i ARN.

ANNONS
|

Det var i höstas som Halmstadbon skulle skriva under ett ägarbyte och då lade ifrån sig sin mobiltelefonen på ett biltak. Han glömde telefonen och körde iväg och telefonen föll då till marken och blev helt förstörd.

Mannen hade tecknat en så kallad drulleförsäkring, eller som han själv beskriver det: ”idiotförsäkring”, för mobilen. Den omfattar allt om det inte är gjort med vilje.

Med bakgrund i det ville mannen ha ut full ersättning från försäkringsbolaget Amtrust Nordic AB för den förstörda telefonen.

Försäkringsbolaget menar dock att mannen varit oaktsam och därmed hade brutit mot försäkringens aktsamhetskrav. Kravet innebär att telefonen ska hanteras på ett sätt så att skada ska förhindra så långt som möjligt. De menade därför att ersättningen skulle reduceras med 50 procent.

ANNONS

Ärendet gick till slut till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

”NN (personens namn, red. anm.) har tagit en medveten risk för att en skada skulle komma att uppstå. Han har haft andra lättillgängliga alternativ som inte hade medfört motsvarande risk för att lägga undan telefonen”, skriver försäkringsbolaget i sitt svar till ARN.

Men ARN ställer sig på mannens sida. De skriver att han inte kan anses ha brutit mot det aktsamhetskrav som anges i villkoren.

”Att lägga telefonen på ett biltak i en situation som den nu aktuella kan normalt sett inte anses utgöra ett oaktsamt handlande eller ett sådant medvetet risktagande som försäkringsbolaget har gjort gällande”, skriver ARN.

Därför gör ARN bedömningen att försäkringsbolaget bör utge full ersättning för den skadade mobiltelefonen. Man ska endast göra ett avdrag för självrisk med 799 kronor, enligt avtal.

– Vi följer alltid ARN:s rekommendationer. Vi har ganska många ärenden hos dem i och med att vi är försäkringsgivare hos flera stora telefoniföretag. I det här fallet har vi redan meddelat kunden att vi följer beslutet och han får ut full ersättning, säger Daniel, som inte vill uppge sitt efternamn, som jobbar med skador för Tele2 hos Amtrust Nordic AB.

ANNONS