Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/7
ANNONS ▼

Lisa Perby vill göra livet med mens enklare

Alla kvinnor lever nästan halva livet med mens. Att trots detta kunna leva som vanligt är viktigt, tycker Lisa Perby som står bakom den första svensktillverkade menskoppen. Denna lilla sak i silikon minskar sopberget och hjälper flickor i u-länder att kunna gå i skolan.

När man kliver över tröskeln till Lisa Perbys hus är det svårt att tro att det faktiskt är här det mesta händer i Halmstadföretaget med två namn, menskopp.se eller Monthlycup. Inte för att det råder brist på aktivitet – tvärtom – utan för att här pågår familjeliv och företagande i parallellt samförstånd.

Vid köksbordet sitter Erika Boström, en av fyra som jobbar i företaget, framför den bärbara datorn och sköter kontakter med kunder. I vardagsrummet lägger kollegan Ewa Norrmén ner färdigpackade varor i påsar och förser dem med adresser.

Nio månader gamla Emilia, som är dotter till företagsledaren själv, ligger på golvet och levererar smil efter smil. Och om ett par timmar kommer storebror David, snart tre år gammal, att stå i farstun och ropa ”Heeeeeeej mammaaaaaa”.

Just här, mellan blöjbyten, gosestunder och dagislämningar, driver Lisa Perby sitt företag.

– Vi håller till mycket hemma, det är ett måste och det funkar faktiskt väldigt bra, säger Lisa som just nu varvar föräldraledighet med arbete.

– En del får man helt enkelt göra kvällstid, säger hon och ler.

Med två småbarn i familjen blir det så klart mycket sagoläsning. Och företaget skulle å sin sida kunna liknas vid en framgångssaga.

Det började för sex år sedan med att Lisa, som hon själv uttrycker det, blev mer eller mindre tvingad att prova menskoppen eftersom en väninna sålde produkten.

– Jag tyckte det lät äckligt att samla upp mens i en kopp men jag sa ”skicka hit en då” mest för att få tyst på henne.

När hon väl provat var hon fast.

– Jag tänkte ”herregud, kan det vara så här smidigt att ha mens!”. Visst, det var lite teknik att lära sig att sätta dit och få ut menskoppen i början. Men det som tog minuter från början tar bara några sekunder nu, säger Lisa.

För henne innebar menskoppen att livet kunde flyta på normalt, även under menstruationen.

– Du kan göra allt precis som vanligt. Du kan sova en hel natt med menskoppen, du kan träna, du kan vara vid havet och springa upp och ner ur vattnet obehindrat och du behöver inte tänka på att alltid ha tamponger eller bindor med dig.

Lisa hade redan, utan ekonomisk vinning, talat sig varm för produkten till vänner och bekanta när hon för fyra år sedan fick frågan om att köpa väninnans företag. Menskoppen importerades då från Spanien.

– Jag blev ofta kontaktad av olika personer som ville hjälpa kvinnor i u-länder där mens är tabu och där det inte är ovanligt att kvinnor isoleras i hyddor när de har mens. Unga flickor saknar mensskydd och använder i stället trasor, löv eller gräs. De stannar ofta hemma från skolan när de har mens vilket gör att de missar en fjärdedel av sin skolgång och gifter sig tidigt i stället för att skaffa sig en utbildning, säger Lisa.

Att som litet företag skänka en massa produkter fungerar givetvis inte rent ekonomiskt. Så Lisa började fundera på att subventionera menskoppar till flickor i u-länder och låta folk ge bidrag till dessa. Hon tog kontakt med den spanska tillverkaren som dock inte alls var sugen på att sänka priset för välgörande ändamål. 

Då föddes idén att tillverka en egen menskopp. Valet föll på silikon och två storlekar togs fram.

– Det tog ett tag innan jag hade min egen produkt i handen, men vi kunde lansera den på min sons ettårsdag, den 9 juli 2015, berättar Lisa stolt.

Det blev den första svensktillverkade koppen vilket har lett till att Lisa fått stor uppmärksamhet i media.

– Jag trodde aldrig att jag skulle bli en sån här pionjär. Jag klassas som expert fast mitt företag är ungt och vi egentligen är ett litet bolag. En gång kontaktades jag av tidningen Runners world som ville veta hur menskoppen fungerar när man springer långdistanslopp. Inte visste jag, jag springer ju aldrig, men jag fick fråga en kompis, säger Lisa och skrattar.

I dag kan Lisa konstatera att beslutet att tillverka sin egen menskopp var lyckat. 

– Det är inte lätt att slåss mot multinationella storföretag som tillverkar tamponger och bindor och som har obegränsade resurser att marknadsföra sina produkter. För mig var det en dröm att en dag kunna hitta menskoppen på samma hyllor i butikerna där andra mensskydd finns, berättar Lisa.

Den drömmen håller på att slå in.

– När jag kontaktade Rikard Hillarp på Ica Maxi Högskolan för att fråga hur man skulle göra för att komma in hos Ica så tog han in produkten i sortimentet direkt. Nu finns vi i 15 Ica Maxibutiker, även den på Flygstaden, och hos drygt 50 andra återförsäljare i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, Österrike och Schweiz.

Försäljningen har ökat med 850 procent per år de senaste två åren. Nästa steg blir att lansera en menskopp i ministorlek.

– Jag kände att det saknades en mindre variant. När man fått sin första mens kan den vanliga storleken upplevas som stor, berättar Lisa som fick bidrag från Region Halland för att utveckla minikoppen.

Det finns också planer på att färgsätta menskopparna och att expandera till fler länder.
I och med den egna tillverkningen har Lisa dessutom kunnat fortsätta sitt engagemang för kvinnor.

– Hittills har vi skickat 700 menskoppar till u-länder och de signaler vi fått är att där menskoppen finns ökar flickors närvaro i skolan. Det är för dyrt för dem att köpa bindor eller tamponger och att ge dem ett paket bindor innebär bara att kvinnan har mensskydd för en månad, säger Lisa och fortsätter:

– Får hon en menskopp har hon skydd för flera år och därför är vi involverade i flera projekt som introducerar menskoppar i utvecklingsländer, bland annat Uganda, Senegal, Kenya, Colombia och Indien. Det är en chans att göra skillnad och skapa en framtid för de här flickorna.

Men menskoppen gör även skillnad på hemmaplan menar Lisa och tar det minskade sopberget som exempel.

– En menskopp har en garanterad livslängd på fem år, men jag kan sträcka mig till att säga att den varar i tio år. Det blir många sparade kilo sopor, säger Lisa.

På sin hemsida håller hon faktiskt koll på just detta. Varje såld menskopp läggs in i ett räkneverk som utgår från att varje kund förbrukar 25 mensskydd per cykel.

– Vi är uppe i omkring 2,7 miljoner mensskydd nu, berättar Lisa.

Med en beräknad snittvikt på 4,1 gram per mensskydd landar det på över tio ton sopor på två år.

Men det allra bästa med produkten anser Lisa ändå är att den förenklar vardagen för kvinnor.

– Många tror att jag älskar mens. Det gör jag inte. Det är bara trevligt att ha hittat ett sätt att göra det mer uthärdligt och slippa planera sitt liv utifrån att man har mens.

Lite om: Lisa Perby

Ålder: 33 år.

Bor: Villa i Halmstad.

Familj: Maken Martin, som också är delägare i företaget, sonen David som fyller tre år i juli och dottern Emilia som fyller ett samma månad samt hunden Lowa.

Gör: Driver menskopp.se/Monthlycup som säljer den första svensktillverkade menskoppen. Företaget har gått från två till fyra anställda på två år.

Intressen: Umgås med familjen, baka, sjunga i kör. Sitter också med i styrelsen för RFSU i Halland som bland annat är engagerade i Barnvagnsmarschen för att minska mödradödligheten runt om i världen.

Företagets ordspråk: ”Vi förändrar världen, en menskopp i taget”.

 

Lite om: Menskoppen

  • Menskoppar började fabrikstillverkas i USA i slutet av 1930-talet. Den tillverkas i silikon, plast eller gummi. Koppen förs, liksom tampongen, upp i slidan där den samlar upp mensblodet.
  • Koppen kan sitta i upp till tolv timmar och ska sköljas ur med vatten och eventuellt lite parfymfri tvål när den töms. 
  • En ny menskopp ska kokas i vatten i tre minuter före användning, vilket sedan också bör göras en gång i månaden.
  • En kvinna använder i snitt 12 000 tamponger och bindor under sin livstid. En menskopp håller mellan 5–10 år.

Källa: menskopp.se samt ne.se

Se mer från - Porträttet
MEST LÄST