För att Lansen skulle få plats att köras ut genom grindarna från hangarområdet på FMTS på sin färd till det civila hangarområdet – längs taxibanan över start- och landningsbanan – hade nosen och bakdelen plockats av.
För att Lansen skulle få plats att köras ut genom grindarna från hangarområdet på FMTS på sin färd till det civila hangarområdet – längs taxibanan över start- och landningsbanan – hade nosen och bakdelen plockats av. Bild: Sven–Olof Willhöft

Lansen taxar ut från F 14 – nu väntar ansiktslyft i kommunens hangar

61 år efter att Lansen kom till Halmstad passerar F 14:s sista attackplan landningsbanan igen. Fast nu fraktas den på ett stridsvagnssläp för att renoveras i kommunens hangar.

ANNONS
|

Se TV-klipp i slutet av artikeln!

Efter att Saab A 32 Lansen kom till F 14 i Halmstad 1957 dundrade ofta sådana här jetplan iväg över Vapnöfältet när flygbesättningarna under kalla kriget skulle öva på att attackera invasionsfartyg på väg mot Sveriges kuster.

Den här onsdagen ska flottiljens sista plan dock inte så högt upp i luften. Lansen ska bara upp på ett långt släp bakom en Scania T144.

– I vanliga fall transporterar vi Leopardstridsvagnar, som väger 62 ton, på dem. Så det ska inte vara några problem att köra med ett flygplan som bara väger 4,5 ton, säger kapten Claes Troste från FMTS (Försvarsmaktens tekniska skola).

ANNONS

Han kör en stridsvagnsbärgare som kan lyfta 30 ton med sin kran. Det visar sig dock att de beräknar tyngdpunkten på det för tillfället avkapade planen lite fel – så vid första lyftförsöket tippar det bakåt och åker i backen.

– Det blev bara en liten skada längst ut på vingen, men det ordnar sig om vi byter ut det partiet, säger Kenneth Narstam, flygtekniker som förra året gick i pension från FMTS.

Efter att ha blivit eskorterat över start- och landningsbanan av Peter Gustavsson, teknisk operativ chef på Halmstad City Airport, når ekipaget till sist plattan framför de civila hangarerna.

Läs mer: Lansen ”landar” efter 24 år

Lansen ska in i den högra, som för 15 år sedan stod klar för att flygbolaget Skyways skulle serva sina plan från hela landet nattetid. Sedan Skyways gick i konkurs 2012 har det inte varit lika stort tryck på den 1 600 kvadratmeter stora hangaren, där det invändigt nästan är tio meters takhöjd.

– Nu ska vi gå igenom vilka delar som måste bytas och lägga upp ett arbetsschema. Vi ska jobba två dagar i veckan här inne i värmen med att blästra, rostskydda och måla om, säger Thomas Ericsson från projektgruppen som ska ge det väderbitna planet en ansiktslyftning.

ANNONS

Läs mer: Lansenentusiaster får stöd av kommunen

– Vilken skön känsla det är att Lansen nu är inne i hangaren, speciellt med tanke på att det bara var i början av sommaren som idén kom upp, säger han.

Läs mer: 25 plan bevarade på pelare

ANNONS