En ren bluff. Andreas ”Kostdoktorn” Eenfeldt, en av Sveriges största hälsobloggare, ser inget som helst skäl att tro på produkten som han betraktar som en ren bluff.
En ren bluff. Andreas ”Kostdoktorn” Eenfeldt, en av Sveriges största hälsobloggare, ser inget som helst skäl att tro på produkten som han betraktar som en ren bluff.

Läkare anser att ”hälsovatten” är en bluff

Asea ska enligt producenterna stärka immunförsvaret och öka den fysiska prestationsförmågan. ”Världens dyraste saltvatten” kallar allmänläkaren Andreas Eenfeldt produkten och får medhåll av kollegan Mats Reimer: – Det är bondfångeri.

ANNONS
|

På lördagen håller det amerikanska företaget Asea ett informationsmöte på Halmstad arena för säljare och intresserade av deras hälsoprodukt, som säljs genom så kallad multi level marketing (MLM), nätverksförsäljning på svenska.

Förra året lanserades Asea i Norge och blev snabbt en diskutabel produkt. Mats Reimer, barnläkare i Mölnlycke och bloggare för Dagens Medicin, har sin uppfattning klar.

- Det finns inget vettigt belägg för att det här fungerar. Jag är tveksam till att ens producenterna själva tror på det, säger han om produkten som kostar omkring 300 kronor litern.

På hemsidan beskriver företaget sin produkt som revolutionerande och bestående av "triljoner stabila, perfekt balanserade Redox-signalmolekyler som har tillsatts en fullständigt ren saltlösning".

ANNONS

- Deras resultat är inte publicerade i någon riktig tidskrift. Innan man tror på något nytt så måste flera olika forskargrupper ha kommit fram till samma sak, säger Reimer.

Andreas Eenfeldt, allmänläkare i Karlstad som driver Kostdoktorn, en av Sveriges största hälsobloggar, kallar Asea för ”världens dyraste saltvatten”.

- Utifrån min bedömning är det här en ren bluff. Det är saltvatten med klorinliknande ämnen som man för elektrisk ström genom och därmed ska det få hälsofrämjande egenskaper.

Andreas Eenfeldt, som bland annat förespråkar LCHF-metoden, är inte negativ i allmänhet till produkter som sträcker sig utanför den traditionella sjukvården.

- Jag är öppen för alternativa hälsoidéer som fungerar och det finns skäl att tro att de hjälper för hälsan. I detta fall ser jag inget annat än ett försök att sälja saltvatten.

- Jag skulle tvivla på att det här blir stort i Sverige. Jag tror inte att så många kommer att gå på det.

Ingen av de svenska kontaktpersonerna på Asea vill uttala sig om produkten utan vi hänvisas till Justin Wilson, regional vice president för Asea – och en av talarna på mötet.

- Det här är en helt ny teknologi som ingen hört talas om tidigare, och en väldigt unik produkt. Jag har sett underbara saker med den här produkten de senaste åren.

ANNONS

Ni säljer vatten för 300 kronor litern. Är det inte ett högt pris när ni inte kan visa några vetenskapligt publicerade artiklar om dess effekt?

- Det är en bra fråga. Processen att ta fram och tillverka produkten är väldigt omfattande och kostsam. Vad vi kan säga till hundra procent är att produkten inte är skadlig.

Nätverksförsäljning, eller multi level marketing (MLM) innebär att försäljare dels säljer företagets produkter och dels värvar nya försäljare.

Förespråkare av MLM hävdar att det är en legitim och erkänd form av marknadsföring, medan kritiker menar att strukturen ofta används för att kamouflera vad som i praktiken är pyramidspel.

Direkthandelns förening ger exempel på hur man skiljer lurendrejarna från de seriösa nätverksföretagen. De seriösa har bland annat låg eller ingen startavgift, accepterar återköp av osålda produkter och har alltid försäljningen i fokus, inte nätverksbyggandet.

ANNONS