Kritiserad imam avfärdar kritiken

Imamen Abu Muadh i Halmstads moské ser sig själv som en föreläsare. Vilka som föreläser i samma sammanhang eller under samma paraply, det har han inga synpunkter på. Han bryr sig inte heller om vilka åsikter de har. Hallandsposten har träffat den kontroversielle imamen för att få hans syn på Islam.

ANNONS
|

Läs även:Imam sprider extremreligiösa idéer

Vi ses på ett café på centralstationen i Göteborg. Abu Muadh känns avspänd och frispråkig.

I HP den 26/5 säger du att ni vill vara en öppen moské som bidrar till integration. Hur ska det gå till?

– Det är väldigt enkelt. Det är bara att vara en del av samhället och följa de lagar och regler som finns här. Vi lever ju i Sverige.

Du säger också i ett klipp att man som troende muslim inte kan vara vän med icke troende - hur ska man då kunna integreras?

ANNONS

– I islam finns skillnad på vän och kamrat. En kamrat kan man till exempel träffa på gymmet eller man kan vara arbetskamrater eller så. Men man kan inte göra det som inte är tillåtet enligt vår religion.

– Det finns massvis av saker man kan hitta på, till exempel grilla tillsammans, men man kan inte dela religiösa uppfattningar. Man kan inte fira jul eller ramadan tillsammans med en som inte är troende. Det är inte tillåtet.

Du föreläser ofta för Sveriges förenade muslimer, en förening som av många experter anses vara ett jihadistfäste. Hur ser du på det?

– Jag tycker att det är ett felaktigt påstående. Det finns ingen grund för det. Det får stå för de här experterna som säger det.

Men du har förekommit i samma sammanhang som till exempel Michael Skråmo, en känd IS-predikant. Hur ser du på det?

– Det jag vet om Michael Skråmo har jag läst i medierna. Du får fråga mig om mig och Michael Skråmo om Michael Skråmo.

Hur ser du på att ni förekommit på samma föreläsningar och i samma sammanhang?

– Jag är föreläsare och står för det jag säger, de andra får stå för det de säger.

ANNONS

Många av de här föreläsarna har ju väldigt radikala åsikter. Hur ser du på det?

– Jag vet vem Anas Khalifa är för han kommer härifrån, men de andra som du pratar om, jag vet inte ens vilka de är.

iERA är en organisation som sysslar med dahwa (mission), men som också har väldigt radikala företrädare i toppen. Abdurraheem Green som är en förgrundsgestalt i den här rörelsen till exempel är för Sharialagstiftning, han tycker att homosexuella ska stenas och han tycker inte att demokrati är förenligt med islam. Hur ser du på det?

– Jag vet inte ens vem han är. Jag är föreläsare, du vet, jag läser böcker och skrifter på arabiska, men de här europeiska föreläsarna, jag vet inte vilka de är.

Menar du att du inte vet vem Abdurraheem Green är?

– Ja, jag vet vem han är. Men jag har inte läst eller hört honom, så jag vet inte vad han står för.

Man kan ju tycka att du skulle veta vilka budskap de som företräder de grupper där du själv varit inbjuden som hedersgäst står för?

– Jag har inte ens varit inbjuden av dem. Det är SFM, Sveriges förenade muslimer, som bjudit in mig.

ANNONS

Hur ser du på sharialagstiftning som företrädarna för iERA är positiva till till exempel?

– Det beror på vilken tid det är. Sharialagstiftning här i Sverige menar du? I den tiden som är nu är inte Sverige ett muslimskt land.

Men det finns ju på andra håll i världen. Vad tycker du om det då?

– Finns det andra länder som har sharialagstiftning idag menar du?

Ja, det finns ju i ett antal länder. Det vet ju du lika väl som jag. Hur ser du på det?

– Det beror på vilken tid det är.

Betyder det att sharialagar kan förändras utifrån sin tid?

– Ja, det kan de.

En annan viktig sak som till exempel Green säger är oförenlig med islam är demokrati. Hur ser du på det?

– Ja, det finns det olika åsikter om i islam

Men vilken är din åsikt?

– Det svarar jag inte på. På vilket sätt är det intressant?

Det är intressant eftersom det har betydelse för hur man kan integreras i ett samhälle. Eftersom du inte svarar kommer väldigt många att tro att du är emot demokrati. Hur ser du på det?

ANNONS

– Det svarar jag inte på.

Du har sagt i klipp att man inte ska efterlikna kuffar (icke troende). Man ska inte klippa sig som de och man ska inte ha liknande kläder. Det här är ju en fråga om identifikation som, särskilt i ungdomen, kan vara väldigt viktig. Hur ser du på det?

– När det gäller frisyren är det inte så att man inte kan klippa sig så eller så. Det handlar om att man inte ska raka av sig håret på ena sidan och ha långt på andra till exempel. Profetens ord säger också att man inte ska ha sko på ena foten och vara barfota på den andra, eller sitta med en del av kroppen i solen och den andra i skuggan. Det handlar om rättvisa för hela kroppen. Det ska vara balans.

Men kläderna då- varför är det viktigt att inte likna de som inte tror i det avseendet?

– Det är inte så att man inte kan ha en byxa, en tröja. I så fall har du missförstått. Det är det att man inte ska likna någon speciell grupp. Ta satanister till exempel, de klär sig på ett visst sätt. Dem ska man inte härma. Men jeans och tröja till exempel, det går bra.

ANNONS

I ett annat klipp pratar du om tv och att 95 procent av det som finns i tv:n är haram (förbjudet). Hur tänker du då?

– Det tror jag inte att jag har sagt.

Jo, du säger uttryckligen att 95 procent av allt innehåll på tv är haram. Inte ens nyheter ska man titta på. Varför inte det?

– Jag minns inte det. Jag tror inte jag sagt så. I så fall har jag menat att det kan finnas sådant innehåll på tv som inte är bra. Jag menar inte att man inte ska titta på tv.

Men du säger till och med att man inte ska titta på nyheterna för att de kvinnliga nyhetsuppläsarna finns där bara för att de är extra snygga.

– Jag har läst, det var nog en arabisk artikel, där säger de att många som försökt bli skådespelare eller sångare och inte lyckats med det kan få bli nyhetsuppläsare. Jag vet inte hur det är här. Men det handlar i alla fall också om att i islam får kvinnor aldrig bli objekt. Du måste hålla med om att det finns väldigt mycket utseendefixering i vårt samhälle.

Du säger också att en båt bara kan ha en kapten och enligt islam är det alltid mannen som är kaptenen. Vad betyder det?

ANNONS

– I islam har kvinnan och mannen båda två makt. Men det ena könet har vissa uppgifter och det andra vissa andra uppgifter. Och männen har ansvar för familjen och det betyder att de också har vissa andra befogenheter. Det är som en vd i ett företag till exempel.

Jihad är ett begrepp som kan tolkas på olika sätt. I ett par klipp på nätet pratar du på ett sätt som skulle kunna tolkas som att du är för svärdets jihad. Hur ser du på det?

– Jag säger att jag som en medmänniska tycker synd om den här personen som begravs levande och jag hoppas bara att han ska få ett bättre liv efter döden. Det är det enda. Hur kan det vara fel?

– Jag tycker att det är helt fel att koppla det vi pratade om till ett allmänt resonemang om svärdets jihad som andra utfört. Mitt klipp handlade om en civil person som råkat ut för fruktansvärda handlingar. Som medmänniska önskade jag att han skulle få bli martyr och få det bra i paradiset.

När du kopplar martyrskapet till det är det ju lätt att tro att du menar att man kan bli martyr genom sådana handlingar. Hur ser du på det?

ANNONS

– Martyrskap finns i religioner, men det handlar om vad som krävs för att bli martyr.

Vad krävs då?

– Det är olika.

Men kan man till exempel bli martyr som självmordsbombare?

– Varför ställer du ens frågan? Det är självklart att det inte är ok.

Många experter på radikal islam och extremism anser att du har stort inflytande i salafistiska kretsar, som tolkar Islam väldigt ursprungligt. Hur ser du på det?

– Det får stå för de experterna.

Vilken inriktning skulle du säga att den islam du förespråkar har?

– Jag är sunnimuslim, det är det enda som behöver sägas.

ANNONS