Jättesatsning på att höja Kattegatthamnen

Efter flera kraftiga stormar satsas 60 miljoner kronor på att höja marknivån till tre meter över havet. Nu ska Halmstads hamn bli en av Sveriges bäst rustade mot översvämningar.

ANNONS
|

Gudrun, Per, Sven och Gorm. Det är bara några av de kraftiga stormar som har satt hamnen på prov under 2000-talet. Den höjda vattennivån under Gorm 2015 förstörde bilar värda mångmiljonbelopp för Skandiatransport och Volkswagen Group Sverige.

– Det är väldigt svårt att säga till en kund att ditt gods blev förstört av en översvämning. Som kund räknar man med att godset är skyddat och inte skadas på vägen, säger Christer Green, teknisk chef inom det kommunägda bolaget Hallands Hamnar AB.

Hamnbolaget lossar nya bilar från fartyg som sedan bilimportörerna lagrar i Kattegatthamnen. Varje år anländer ungefär 85 000 bilar.

ANNONS

– Det har varit väldigt mycket översvämningar och därför har vi haft en gemensam dialog med Skandiatransport. De har varit tydliga, om vi ska fortsätta lagra bilar i Halmstad så måste vi klimatsäkra hamnen. Bilbranschen är all time high nu, säger Björn Alvengrip, vd på Hallands Hamnar.

Det handlar om 140 000 kvadratmeter, ytor som Skandiatransport och Volkswagen Group Sverige hyr av Hallands Hamnar Halmstad. Genom att höja marknivån från dagens 2,20 meter till tre meter över havet och förstärka med en skyddsvall på ytterligare en halvmeter ska hamnen vara säkrad mot översvämningar.

– Vi har gjort uträkningar som vi har uppdaterat med hjälp av konsulter. Bilimportörernas försäkringsbolag har också varit involverade, berättar Christer Green.

Räcker det att höja marknivån till tre meter över havet?

– Inom ramen 25 år ska tre meter räcka och skyddsvallen på en halvmeter som är för vågbildning. Vi kan inte ta höjd för vad som händer efter det, svarar Green.

Projektet är indelat i tre etapper och många bilar flyttas runt inom området när arbetet pågår. Som HP har skrivit tidigare har Skandiatransport flyttat bilar till en tillfällig uppställningsyta vid flygplatsen sedan i höstas, i förebyggande syfte.

– Vi ser detta projekt som en startpunkt och vår ambition är att på lite sikt gå vidare att klimatanpassa övriga delar av hamnområdet, säger Christer Green.

ANNONS

Hamnhöjningen gör att bilimportörerna kan utveckla samarbetet med sina nuvarande kunder. Till Halmstads hamn levereras alla BMW-bilar som säljs i Sverige. Sex av tio Volkswagen, Skoda och Audi kommer in via Halmstad.

– Ofta är det 600–800, ända upp till 1 000 bilar, som ska lastas av per fartygsankomst. Det tar en dag ungefär, säger Christer Green.

Flera av landets hamnar har problem med översvämningar i likhet med Halmstad. Mats Eriksson, vd på Skandiatransport, är tacksam för satsningen.

– Vi får nu en av Sveriges bäst rustade hamnar och vår anläggning får ett bra skydd mot framtida översvämningar och klimatpåverkan.

Hamnhöjningen beräknas kosta 60 miljoner kronor, vilket har lett till nya avtal med höjda hyror för bilimportörerna.

– Vi har tecknat ett nytt långsiktigt avtal med kunderna och därmed kunnat säkra verksamheten till Halmstad under lång tid framöver, konstaterar Björn Alvengrip.

Hallands Hamnar genomför satsningen i samarbete med Halmstads kommun. Christer Green ser hamnhöjningen som ett viktigt steg, även om det är svårt att rusta en stad mot väderfenomenen.

– 2005 kallades Gudrun 50-årsstorm, men sedan dess har vi haft flera stora väderfenomen. Under Gorm nådde Nissans vatten nästan upp på Slottsbron. Översvämningar är inte bara ett hamnproblem utan ett Halmstadproblem.

ANNONS

Fakta: Några siffror om projektet

  • Marknivåhöjningen berör 140 000 kvadratmeter av Kattegatthamnen. Projektet är beräknat att kosta 60 miljoner kronor.
  • Området höjs till +3,0 meter över havet från dagens nivå +2,20 meter. Samtidigt förstärks skyddet ytterligare med en skyddsvall på +0,5 meter.
  • Den aktuella ytan är lika stor som 20 fotbollsplaner och rymmer cirka 5 000 bilar. Det behövs cirka 300 000 ton krossat berg för att genomföras hamnhöjningen.
  • Projektering och upphandling är nu slutförd. Markarbetena utförs av Halmstadföretaget Jonab mellan maj och december i år. I december ska Kattegatthamnen stå redo för nästa storm.
  • Under perioden maj–december förväntas ett ökat flöde av tung trafik på Laholmsvägen, Västervallsvägen, Oceanvägen och Turbingatan.
ANNONS