Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Fick böta. Etienne Wennerholm hade skannat sin mobilbiljett men kunde inte visa upp den för kontrollanten eftersom mobilbatteriet lagt av.

Hon köpte biljett – får böta 1 000 kronor

Etienne Wennerholm lydde Hallandstrafikens uppmaning och köpte bussbiljetten via appen. Nu får hon böta 1 000 kronor för att hon åkt utan biljett!

– Jag vill att alla ska få veta hur man blir behandlad som resenär. Jag är jättebesviken, säger Etienne Wennerholm som åkt med Hallandstrafiken i tolv år.

Den 7 november klockan 19.27 steg hon på busslinje 50 vid hållplatsen Ljungåsvägen för att resa mot centrum. Hon hade köpt en mobilbiljett via den app som Hallandstrafiken uppmanar sina resenärer att skaffa.

– Jag blippade min mobilbiljett och apparaten lyste grönt.  Några hållplatser längre fram steg det på två kontrollanter. De kom bort till mig och bad mig visa biljetten. Då hade olyckligtvis mitt mobilbatteri precis tagit slut. Men jag var glad för att jag hunnit blippa in min biljett så att den var godkänd.

Att apparaten registrerat och godkänt biljetten visade sig inte vara någon garanti. Kontrollanten sade att en resenär ska kunna visa upp en giltig biljett under hela resans gång - även om man har registrerat biljetten när man steg på.

– De sade att detta stod under allmänna villkor på Hallandstrafikens hemsida. Men i appen fanns det ingen information om det, säger Etienne Wennerholm, som fick en böteslapp på 1 000 kronor direkt i handen.

När hon kom hem skrev hon till Hallandstrafikens kundtjänst och ville att de skulle avskriva kontrollavgiften eftersom hon kunde visa att hon hade laddat ner en biljett.

– De avslog min begäran och hänvisade mig till Allmänna reklamationsnämnden om jag ville få en annan bedömning. Jag känner mig oerhört negligerad av Hallandstrafiken, som jag tycker har agerat trångsynt och stelbent, menar Etienne Wennerholm.

Yasmine Möllerström, kommunikatör och marknadschef på Hallandstrafiken säger först att biljetten ska gälla om den har registrerats. Efter att ha kontrollerat Etiennes ärende återkommer hon.

– Det står i våra resevillkor att kunden har ansvar för att mobilbiljett och sms-biljett kan viseras under hela resan.

Men varför står dessa villkor inte i appen, där det finns mycket annan information om vad som gäller för mobilbiljetter?

– Det är en befogad synpunkt, medger Yasmine Möllerström.

Hon säger också att kontrollanterna dels har möjlighet att se om kunden har betalat biljetten, dels brukar kunna erbjuda kunden att låna en laddare till mobilen.

– Men deras laddare funkade bara med Samsung och inte med Apple som jag har. De sade också att de inte hade tillgång till den maskin som läste av mobilbiljetter, säger Etienne Wennerholm.

Hon bad kontrollanten att kolla med föraren, som visste att hon hade giltig biljett, men fick veta att det inte spelade någon roll vad föraren sade.

– Vi var bara tre passagerare ombord så föraren visste ju att vi hade betalat.
Efter HP:s intervju säger Yasmine Möllerström att hon är beredd att titta en gång till på ärendet.