Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/3

Hemtjänstanställd lånade pengar av kund

En anställd inom hemtjänsten lånade 6 000 kronor av en kund – men betalade aldrig tillbaka. Nu har den anställde polisanmälts.

Det var i mars förra året som den anställda inom hemtjänsten in Halmstads kommun bad en kvinnlig kund om att få låna pengar, närmare bestämt 6 000 kronor. Kvinnan var snäll och lånade ut pengarna – men när pengarna efter ett år fortfarande inte hade betalats tillbaka började hon bli orolig. 

Kvinnan berättade i mars i år för annan hemtjänstpersonal om lånet och oron över att inte få tillbaka pengarna – och lånet började utredas. Händelsen ledde senare till en lex Sarah-utredning, som nu är klar. I hemvårdsförvaltningens åtgärdsplan står bland annat att all personal har informerats om rutinerna och att enhetschefen kommer att gå igenom kommunens etiska regler vid ett möte. 

– Det är jättetråkigt att det här har hänt, nu får vi försöka se till att det inte händer igen, säger enhetschefen för det aktuella området till HP.
 
Hur gör man det?

– Vi får titta igenom rutinerna. Det finns klara och tydliga rutiner för hur man ska göra och hur man inte ska göra. 

Hur har den här händelsen påverkat den anställda?

– Det vill jag inte gå in på.

Jobbar personen kvar hos er?

– Det vill jag inte gå in på. 

I utredningen uppges det att den anställda har sagt att hen ska betala tillbaka pengarna – och kvinnan valde att inte göra någon polisanmälan. 

– Men kunden har ändrat sig nu och gjorde en polisanmälan i tisdags, säger enhetschefen. 

Enligt enhetschefen har händelsen inte påverkat kvinnans förtroende för hemtjänsten men hon vill inte längre ha besök av den nu polisanmälda personen – något som inte heller kommer att ske.

MEST LÄST