Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/3

    Hans inlägg till dem som förstör varor gav resultat

    Ägg som krossas, flaskor som öppnas och mat som provsmakas. I fredags fick Lars Söderblom Svensson på Tempo Bäckagård nog. Han skrev ett inlägg om den onödiga förstörelsen av varor i butiken – och det har gett resultat.

    Den som i ett infall mosar muffins, öppnar burkar och flaskor eller krossar ägg inne i en matbutik tänker sig kanske inte för. Men ägaren av tempo Bäckagård, Lars Söderblom Svensson, har fått skjuta investeringar på framtiden på grund av dem som med vilje förstör varor.

    – Det har varit nästan dagligen som vi har råkat ut för ren skadegörelse.  Det är ett sånt fruktansvärt slöseri, säger butiksägaren och förklarar att han ser det både som en förlust för miljön och som en ekonomisk förlust för honom, där marginalerna är små.

    – Jag måste sälja för 25 000 kronor extra per månad för att täcka upp, säger Lars Söderblom Svensson och förklarar att två nya frysar som han hade tänkt investera i nu får skjutas på framtiden.

    I ett inlägg på butikens facebooksida bad han i fredags vuxna att se efter sina barn och ungdomar för att minska skadegörelsen och slöseriet av både livsmedel och pengar. Det har gett resultat.

    – Flera av dem som var härinne och stökade i fredags har kommit tillbaka med sina föräldrar och vi har suttit ner och pratat om det. De är väldigt ångerfulla och kommer inte att göra något sådant igen, säger butiksägaren som snart efter händelsen i fredags hittade fler sönderklämda varor och inser att fler behöver nås av budskapet. Han tror att det handlar om unga som triggar varandra.

    – Det är många skolungdomar som kommer hit på dagtid och kvällstid och de är jättevälkomna. Nio av tio är jättetrevliga och artiga, men det räcker med att en får för sig något, säger Lars Söderblom Svensson.

    Han äger butiken tillsammans med sin fru och de vet att de inte är ensamma om problemet.

    Men du polisanmäler inte?

    Nej. Jag vill helst slippa det. Jag tror att den bästa vägen är att pratat om det, säger butiksägaren som hoppas att inlägget ska få folk att tänka efter.

    Jag har redan fått mycket respons och mycket stöd av kunderna.