Gorm slog hårt. Inför vintern har Skandia transport flyttat många av sina bilar till flygplatsen för att undvika översvämningar.
Gorm slog hårt. Inför vintern har Skandia transport flyttat många av sina bilar till flygplatsen för att undvika översvämningar.

Hamnen rustas mot framtida stormar

Kattegatthamnen ska höjas för att bli mer motståndskraftig mot stormar och översvämningar. I väntan på satsningen flyttar Skandia transport en del av sina nyimporterade bilar till flygplatsen.

ANNONS
|

I slutet av november förra året slog stormen Gorm hårt mot hamnen i Halmstad. För att förhindra att framtida stormar orsakar översvämningar ska 140 000 kvadratmeter av Kattegatthamnen höjas.

Satsningen är på planeringsstadiet och förväntas dra i gång i vår när upphandlingen är klar.

–Nu håller vi på att genomföra studier och förprojektering. Genomförandet blir under 2017. Åtgärderna ska stå klara nästa höst, säger Björn Alvengrip, vd i Hallands Hamnar AB.

Området som främst berörs är Skandia transports uppställningsyta i hamnen. Företaget lagerhåller nya personbilar i väntan på att bilarna ska levereras till återförsäljare runt om i landet.

ANNONS

Företaget drabbades hårt av stormen Gorm, men inför denna vinter har man förberett sig mer. Företaget hyr nu en tillfällig uppställningsyta vid flygplatsen och har flyttat dit hundratals nyimporterade bilar.

–Det är ett sätt för oss att säkra bilarna från stormskador i vinter, säger produktionschefen Mats Karlsson.

När hamnhöjningen är färdig kan de flytta tillbaka bilarna.

–Hamnhöjningen är en konsekvens av klimatförändringarna och översvämningarna som drabbar Halmstad. För att säkerställa att vi kan bedriva bilimport så måste vi höja den delen av hamnen, säger Björn Alvengrip.

Hallands Hamnar AB samarbetar med samhällsbyggnadskontoret och utreder hur mycket hamnen behöver höjas, vilken teknik man ska använda och vad satsningen kommer att kosta. Konsulter gör matematiska beräkningar på tänkbara våghöjder och hur medelvattennivån förväntas höjas de närmaste åren.

Ett komplement till höjningen, menar Alvengrip, kan vara att bygga en extra skyddsvall som hindrar vatten från att svämma över på hamnområdet. Hamnhöjningen är ett eget projekt och ska inte blandas samman med storsatsningen på 126 miljoner kronor, som Hallands Hamnar och kommunen tillkännagav i augusti 2015.

–Vi har lagt det projektet på is. Det är inte aktuellt inom det närmaste i alla fall, men vi ska analysera läget om något halvår, säger Björn Alvengrip.

ANNONS

Projektet går ut på att utveckla och bygga om Oceanhamnen. Kajen ska bli dubbelt så lång för att större fartyg ska kunna lägga till.

Varför dröjer satsningen?

–Det är en stor investering och vi har känt att marknaden har varit för osäker för att trycka på knappen. Men vi har ett fortsatt stort intresse för att kunna genomföra det, menar Alvengrip.

ANNONS