Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

anki_almqvist_foto_knut_koivisto

”Halmstad borde skämmas”

Flera fotografer har reagerat över att Destination Halmstad ska sälja te utan att betala ersättning för fotona på påsarna. – Kommunen borde skämmas som urholkar en bransch, säger Anki Almqvist, ordförande i Svenska Fotografers Förbund.

HP skrev för ett par veckor sedan om att det kommunala bolaget Destination Halmstad ska börja sälja en ny tekollektion på Turistbyrån – och att motiven på tepåsarna ska tas fram med hjälp av en fototävling öppen för alla.

I artikeln citerades Malin Backe, chef på Halmstad Tourist Center, som beskrev det som ”ett spännande sätt att använda kreativiteten som finns hos våra invånare”.

Läs även: Destination Halmstad om kritiken

Men alla är inte lika entusiastiska över upplägget. HP har pratat med flera fotografer som är kritiska. En av dem är Anders Andersson i Spånstad, flerfaldigt prisbelönt yrkesfotograf med eget företag.

– Det är verkligen trist om det här är en ny trend att man skaffar bilder till marknadsföring och andra kommersiella syften utan att betala för dem, säger han

Han pekar på statistik som visar att antalet frilansfotografer i landet ökat markant på tio år – samtidigt som den totala summan som betalas för inköp av foton i Sverige varit oförändrad under samma period.

– Lägger man då till att alla med mobiltelefon kan ta någon form av kort förstår man att det aldrig förr funnits så många bilder i omlopp, säger Anders Andersson.

– För oss som är professionella är det extra anmärkningsvärt att en kommun tar till förklädda sätt att få gratis reklambilder.

Men är det inte bra att kommunen gör invånarna delaktiga i hur Halmstad ska beskrivas?

– Visst kan det finnas en poäng i det, men jag förstår fortfarande inte varför de vinnande bidragen inte ska ersättas ekonomiskt, säger Anders Andersson.

– Dessutom fattar jag inte varför ett kommunalt bolag ska sälja te. Jag utgår från att det inte är närproducerat, säger han.

– Om jag haft en tebutik hade jag inte gillat att offentlig verksamhet användes till att konkurrera med mig.

En av de andra som reagerat är Mattias Johansson, fotoentusiast som är engagerad i Halmstad Fotoklubb och haft ett tiotal fotoutställningar.

– Det är så tydligt att de är ute efter gratis bilder, vilket jag tycker är småaktigt. Om ett privat företag hade velat utnyttja folks vilja att synas är väl en sak, men det är sorgligt när en kommun nedlåter sig till sådant, säger han.

– Många jag känner skulle aldrig skicka in bilder till en tävling under de premisserna.

I vintras lät ju Destination Halmstad 14 amatörfotografer sätta upp bilder av Halmstad på 36 olika stortavlor – är det inte positivt att fotointresset lyfts fram?

–  Fototävlingar är alltid uppmuntrande för oss som lägger mycket fritid på att fotografera, men självklart borde de betala ersättning för att använda bilderna kommersiellt.

Anki Almqvist, ordförande i Svenska Fotografers Förbund, skräder inte orden när hon kommenterar.

– Jag blir rasande varenda gång jag får höra om sådana här sätt att lura till sig bilder. Vi inom branschen är jättetrötta på detta sätt att undvika att betala ersättning, säger hon.

Enligt Anki Almqvist är det en trend att kommuner ber invånare att skicka in bilder som sedan ska användas i marknadsföringssyften. Förra året skrev hon en debattartikel om Norrköpings kommun med rubriken ”Skäms, alla kommuner som urholkar fotografiyrket!”.

– Snart finns det inga bra yrkesfotografer kvar, säger hon.

Hur ser du på att det faktiskt är frivilligt att skicka in bilder och delta i tävlingen?

– Jo, men även om det inte är olagligt att ordna gratis bilder är det omoraliskt. Stat och kommuner har ett annat ansvar än privata företag, menar Anki Almqvist.

Fakta: Fototävlingen

Destination Halmstads fototävling pågår från och med den 8 mars till och med den 22 mars.

Man får skicka in hur många bilder man vill inom ett eller flera av fyra olika temaområden: strand, skog, city och soluppgång/solnedgång.

I tävlingsvillkoren står att det inte ska förekomma ansikten på bilderna. Det beror på att lagen kräver samtycke från identifierbara personer om bilder ska användas i ”kommersiell marknadsföring”.

En jury utser en vinnare i varje kategori, vars bild sedan ska pryda en av fyra olika sorters tepåsar.

Vinnarna får några tepåsar som ersättning och erbjuds få ha sitt namn på påsen.

MEST LÄST