Grönare flyg. Maria Fiskerud är vd för Fly green fund.
Grönare flyg. Maria Fiskerud är vd för Fly green fund.

Halländsk skog kan bli bioflygbränsle

I framtiden kan plan som lyfter från Halmstads flygplats vara tankade med halländsk skog. Det är i alla fall en av förhoppningarna bland parterna inom projektet Arena grön tillväxt, som tror på bioflygbränsle.

ANNONS
|

I dag är det möjligt att blanda fossilt flygbränsle med upp till 50 procent biobränsle. Konceptet har introducerats i Karlstad och Oslo och nu vill man inom det halländska projektet Arena grön tillväxt ta modellen till Halmstads flygplats. Och bränslet, som i dag köps in från utlandet, kan på sikt förhoppningsvis tillverkas av lokala råvaror, på plats i Halland.

- Ju mer lokalt vi kan göra det här desto bättre. Varför köpa in biobränsle från Kalifornien om vi skulle kunna göra det själva? säger Marie Mattson, docent och universitetslektor i miljövetenskap på Högskolan i Halmstad, som deltar i projektet.

ANNONS

- Vi tänker ganska mycket träråvara eftersom vi har ganska mycket skog, säger Magnus Falk, som är projektledare och till vardags verksamhetsledare för Energi- och miljöcentrum.

I veckan höll parterna i det gröna tillväxtprojektet – regionen, högskolan, Hushållningssällskapet och Energi- och miljöcentrum – en informationsträff om tjänsten "Fly green fund", som kan bidra till biobränsle i flyg mellan Halmstad och Bromma.

Fonden fungerar så att enskilda konsumenter, företag och myndigheter betalar in en avgift varpå Fly green fund köper in bioflygbränsle och levererar det till flygbolagen.

- I dag verkar flygbolagen i en lågprisbransch och har inte möjlighet att göra den här omställningen. Då har vi sagt att vi säljer det till kunderna och när vi fått in pengarna så levererar vi bioflygbränsle till flygbolagen, säger Maria Fiskerud, vd för fonden.

Inledningsvis är förhoppningen att väcka intresset och skapa en marknad för bioflygbränsle i Halland, därefter finns det ytterligare visioner.

- Så snart det finns en marknad, som det gör i Karlstad, är steg två att det blir en fysisk tank här i Halmstad, säger Magnus Falk.

Bioflygbränsle kan produceras av olika råvaror, till exempel använd frityrolja. I dag tillverkas bränslet på tre ställen. Två tillverkare finns i Kalifornien i USA och en finns i Finland.

ANNONS

Hur långt fram i tiden en halländsk produktion av bioflygbränsle ligger är dock ännu oklart.

- Först är projektets roll att mäkla och berätta om detta. På sikt är visionen att producera bränslet i Halland och flyga på det från Halmstads flygplats. Då har vi gjort en riktigt stor miljöframgång, i flera steg, säger Magnus Falk.

ANNONS