Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Misslyckad satsning. Det verkar inte bli något av Högskolans nya profilering på lärare i naturkunskap i år. Bild: Jari Välitalo

Högskolan ställer in nya lärarutbildningar

Akademichefen ville nyligen inte se det som ett fiasko att Högskolan bara fick totalt fem förstahandssökande till de två nya lärarutbildningarna med fokus på naturkunskap och matematik. Men nu föreslår hon rektor att ställa in dem på grund av för få sökande.

HP har tidigare skrivit att Högskolan i Halmstad beslutat att lärarutbildningen ska satsa på profilerande ”bristkombinationer” som man blir ”nationellt kända för”.

Det betydde att lärosätet i år bytte ut några populära inriktningar mot ämneslärare för gymnasiet i naturkunskap och matematik, respektive naturkunskap och engelska.

Eller rättare sagt: Högskolan stängde möjligheterna att bli gymnasielärare i samhällskunskap, historia eller religion – och försökte ersätta med möjligheten att bli lärare i naturkunskap.

När ansökningstiden gick ut hade de två nya utbildningarna bara fått fem förstahandssökande, men akademichefen Cecilia Kjellman var ändå hoppfull.

Hon pekade på att de genom att ha fortsatt ha öppet för ansökningar fått in ytterligare två som sökt i första hand. Genom att ringa runt bland dem som sökt i andra hand och erbjuda studiebesök fick de även ihop en lista på 14 personer som eventuellt kunde tänka sig det här.

Men nu har akademichefen gett upp och föreslår att rektor Stephen Hwang på måndag beslutar att inte starta utbildningarna i höst.

– Dels blir det alldeles för kostsamt att starta program med så få studenter, dels blir det inte roligt för studenterna om det är för få i en klass, säger hon och pekar på att det vanligtvis även brukar ske en del avhopp under en utbildning.

Vad hände med hoppet om dem ni satt upp på andrahandslistan?

– Vi kan inte avkräva någon några löften, så det kändes för osäkert, säger Cecilia Kjellman.

Var det bortkastat att satsa en halv miljon kronor på marknadsföringen av naturkunskap?

– Nej, absolut inte. Den film som gjorts har vi nytta av när vi gör ett nytt försök nästa år. Dessutom kan marknadsföringen ha inverkat när vi fått sökande till KPU, säger Kjellman.

Hon syftar på den kompletterande pedagogiska utbildningen på ett och ett halvt år för den som redan har akademiska studier inom naturvetenskap, matematik eller teknik och som vill arbeta med undervisning.

Vad talar för att ni lyckas nästa år?

– Jag vågar förstås inte lova något, men vi har inte på något sätt gett upp hoppet.

Känns det med facit i hand fel att ni lade ner populära utbildningar?

– Vi hade inget val eftersom staten vill att vi satsar på fler lärare till förskolan och grundskolan. Någonstans måste vi då dra ner.

MEST LÄST