Högskolan i Halmstad satsar på smala ämnen för lärare

Från och med i höst försvinner möjligheten att utbilda sig till ämneslärare i samhällskunskap, historia och religionskunskap på Högskolan i Halmstad. I stället satsar man på de betydligt mindre populär ämnena naturkunskap och matematik. – Det är de lärarna som det finns störst behov av, konstaterar Thorstein Rögnvaldsson, tillförordnad rektor.

ANNONS
|

Som Hallandsposten berättat om tidigare så har Högskolans styrelse beställt en analys av utbudet inom akademin för lärande, humaniora och samhälle. Denna har nu genomförts och vid styrelsens senaste möte antogs en handlingsplan för kommande förändringar.

– Man kan sammanfatta det med att vi ska sluta ge fristående kurser som inte bär sig ekonomiskt, och i stället lägga pengarna där de behövs mest, främst på lärarutbildningen, säger Thorstein Rögnvaldsson, som själv lett arbetet med handlingsplanen.

Bristen på lärare är fortsatt stor och Högskolan i Halmstad har fått direktiv om att ta in ytterligare 25 lärarstudenter varje år. Några nya pengar följer däremot inte med utökningen.

ANNONS

– Det innebär att vi måste lägga ned annat. Akademin får avgöra exakt vilka kurser det blir, men det finns ett antal som antingen har få sökande, eller få som slutför kursen, säger Rögnvaldsson.

Handlingsplanen omfattar även en större förändring av ämneslärarutbildningen, som kan tyckas gå stick i stäv med tanken om att anpassa utbudet efter söktrycket. Från och med höstterminen försvinner nämligen de populära inriktningarna engelska och samhällskunskap med historia eller religionskunskap som andraämne. Istället startas en ämneslärarutbildning i naturkunskap med matematik eller engelska som andraämne.

”Dessa ämnen har historiskt sett haft lägre söktryck än de ämnen som plockas bort. Det innebär ett risktagande, men görs för att bättre möta samhällets behov av lärare”, konstateras det i handlingsplanen.

– Vi vill lägga extra resurser på att rekrytera studenter till naturkunskap och matematik. De andra ämnena kan man läsa på många andra lärosäten, menar Rögnvaldsson.

Ämneslärarutbildningen i svenska får vara kvar, men kan från och med höstterminen bara kombineras med engelska som andraämne.

–Vi ska också göra en tydligare koppling mellan lärarutbildningen och vårt nya digitala laborativa centrum, där man utvecklar digitala verktyg i undervisningen. Jag tror vi är först i landet med att göra en så stor investering i detta, säger Thorstein Rögnvaldsson.

ANNONS
ANNONS