Har fått nog. Efter flera års påpekanden utan att något har hänt har samhällsföreningen i Trönninge fått nog. Busstaxorna kommer att tas upp på föreningens nästa möte, berättar Jörgen Svensson som här flankeras av Göran Nilsson till vänster och Peter Johansson till höger.
Har fått nog. Efter flera års påpekanden utan att något har hänt har samhällsföreningen i Trönninge fått nog. Busstaxorna kommer att tas upp på föreningens nästa möte, berättar Jörgen Svensson som här flankeras av Göran Nilsson till vänster och Peter Johansson till höger.

Förening rasar över orättvis busstaxa

Det är lite närmre – men ändå dyrare. Nu har samhällsföreningen tröttnat på att Trönningebor betalar mer för bussresor än de som bor i Tylösand och Frösakull. – Det är orättvist, säger Jörgen Svensson.

ANNONS
|

Föreningen har länge kämpat för att få samma taxa på bussresor in till Halmstads centrum som de som bor väster om stadskärnan har.

– Vi har påpekat detta i hur många år som helst, men det händer ju ingenting, säger Jörgen Svensson och får medhåll från Åsa Persson, sekreterare i samhällsföreningen:

– Det är så skevt alltihop, säger hon.

Zonindelningen gör att de som bor i Trönninge måste betala för två zoner när de ska åka in till Halmstads centrum, medan de som bor i till exempel Frösakull och Tylösand endast betalar för en zon.

– Och då har de till råga på allt lite längre resväg än vad vi har. När det gäller skolskjuts är det så himla noga på metern, då är det avståndet som bestämmer. Varför gör man inte likadant med bussarna, undrar Jörgen Svensson.

ANNONS

Han påpekar att många av de äldre i samhället är listade på vårdcentralen på Fyllinge.

– De tvingas alltså betala för två zoner när de ska ta sig in till sin doktor.

Zonindelningen ställer också till det för dem som pendlar till sitt jobb på National gummi i Trönninge tillägger Åsa Persson.

– För dem som bor på Fyllinge är det två zoner att åka till gummifabriken trots att det inte alls är långt. Det är märkligt, säger hon.

En titt på Hallandstrafikens hemsida visar att det kostar 26 kronor för en vuxen att åka en zon mot 38 kronor för två zoner. Det skiljer alltså 12 kronor.

– Hallandstrafiken har i svar till oss skrivit att en majoritet har busskort och därmed betalar samma pris som andra resenärer i kommunen. Men alla har inte busskort, det finns de som bara åker då och då, säger Jörgen Svensson.

Både han och Åsa Persson uppger att Hallandstrafiken flera gånger sagt att zonindelningen ska ses över. Bland annat i samband med att HP uppmärksammade problemet i början av 2012.

– Det är det enda de säger, men de bara förhalar, säger Åsa Persson.

– Detta har kommit upp med jämna mellanrum. Jättemånga har reagerat och skrivit insändare, men det händer aldrig någonting. Nu tycker vi att det är vår tur att få bussresan lite billigare, säger Jörgen Svensson.

ANNONS

Han föreslår att Hallandstrafiken tar fram en passare, sätter spetsen på Halmstads stadskärna och ritar en cirkel runt om.

– Allt som hamnar i cirkeln borde vara en och samma zon, säger han.

Förutom en zonindelning som baseras på avstånd vill samhällsföreningen också att Hallandstrafiken bygger en hållplats för snabbussen i höjd med gummifabriken på riksväg 15.

– Bussen som går mellan Laholm och Halmstad går ju inte in i samhället längre, för att man tycker att det tar för lång tid. Då kan vi åtminstone få en hållplats utmed väg 15 vid fabriken. Det gynnar också pendlandet, menar Jörgen Svensson.

Ett annat önskemål är en hållplats utmed vägen i höjd med vårdcentralen på Fyllinge så att besökarna inte får så långt att gå.

– Där finns redan en cykeltunnel, så det hade varit både trafiksäkert och enkelt för resenärerna att ta sig upp till vårdcentralen, säger Jörgen Svensson.

Den 27 april, i samband med föreningens årsmöte, kommer frågan om busstaxan och hållplatserna att ventileras på nytt.

– Vi kommer att säga som det är, kanske retar det upp Trönningeborna så att fler klagar. Hallandstrafiken måste ju lyssna någon gång. Och kanske blir det en skrivelse till. Vi har redan gjort så många, men de måste ju lyssna någon gång, säger Jörgen Svensson och tillägger:

ANNONS

– Vi vill inte ge oss. Om de vill ha folk på bussen får de väl se till att få folk att åka.

ANNONS