Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/14
ANNONS ▼

Färdigmullrat i Halmstad för rytande Draken

Snart har Draken rutit färdigt i Halmstad. I drygt 14 år har landets enda flygande exemplar av det ensitsiga, gamla stridsplanet varit baserat här – men nu ska det till Såtenäs för att hållas i trim till Flygvapnets 100-årsjubileum 2026 och Saabs 90-årsfirande året efter.

Härom året hade tidningen Ny Teknik en omröstning kring vilket som är tidernas vackraste, svenska stridsplan. Klar etta blev Saab 35 Draken – med Viggen som tvåa, Gripen trea och Lansen fyra. 

När Hallandsposten på torsdagen besöker FMTS (Försvarsmaktens tekniska skola) har det sista flygande exemplaret av den ensitsiga Draken-versionen rullats ut från hangaren.

– Jag har aldrig flugit en ensitsig Draken förr, men jag har spakat den tvåsitsiga så det är ganska likt, säger Stellan Andersson från veteranflygföreningen Swedish Air Force Historic Flight, medan han bekantar sig med instrumenteringen.

Men så är han också en av landets mest erfarna piloter, med 12 000 timmar bakom spakarna på olika plan.

Redan 1969 började han i flygvapnet och som attackpilot flög han såväl Lansen som Viggen innan han blev flygkapten hos SAS.

– På fritiden började jag med veteranflyg redan 1994 och har genom åren lärt mig flyga allt från Tunnan till Hunter – så det ska inte vara några konstigheter att få den här till föreningens hemmabas i Såtenäs, säger han.

För HP:s utsände känns det lite som att cirkeln sluts. Undertecknad gjorde i december 1998 reportage på F 10 i Ängelholm om Peter Hedberg från Halmstad när han och hans kolleger skulle flyga Flygvapnets sista julgran med Draken.

Fyra år senare fanns reportern även på plats när just det här planet – som tillverkades 1969 och kallas ”Johan 56” efter sin gamla radioanropsbeteckning – landade i Halmstad för att bevaras i flygande skick.

Just Peter Hedberg från Halmstad, som i dag är flyglärare på Flygvapnets skola utanför Linköping, har sedan 2004 varit den som spakat Johan 56 på olika flyguppvisningar – men efter 2012 har planet inte flugit.

– Vi har gjort regelbundna motorkörningar, men av budgetskäl har den inte flugit, förklarar Per Bengtsson, flygtekniker på FMTS.

För en hemlig summa är planet nu köpt av Saab, som ska se till att föreningen kan hålla det i luften minst tio år till.

– Vi hoppas få med duktige Peter Hedberg som Draken-pilot i vår förening, men först måste han skaffa ett civilt certifikat, säger Stellan Andersson, som på torsdagen bara fick taxa planet på marken eftersom det blåste för hård sidvind för att en landning på Såtenäs skulle vara tillåten.

Fakta: 62 år med Draken

  • 1955: Första prototypen av planet med dubbla deltavingar flyger.
  • 1960: Den tidigaste jaktversionen börjar levereras till Flygvapnet.
  • 1972: Flygvapnets sista nytillverkade Draken levereras.
  • 1991: Sista leveransen av moderniserade Draken-plan till Ängelholm.
  • 1993: Danska flygvapnet slutar flyga sina Draken.
  • 1998: Svenska flygvapnet slutar flyga sina Draken.
  • 2000: Finländska flygvapnet slutar flyga sina Draken.
  • 2002: Sveriges enda flygande ensitsiga Draken baseras i Halmstad.
  • 2005: Österrikiska flygvapnet slutar flyga sina Draken.
MEST LÄST