Tebutik? På Turistbyrån har man tidigare sålt en kollektion med fyra tesorter: Halmstads slottste, Tylösands dopp, Haverdals blandning och Simlångsdalens gröna. Nu när det är dags för en ny kollektion ska påsarna prydas av bilder som kommunen inte betalar för.
Tebutik? På Turistbyrån har man tidigare sålt en kollektion med fyra tesorter: Halmstads slottste, Tylösands dopp, Haverdals blandning och Simlångsdalens gröna. Nu när det är dags för en ny kollektion ska påsarna prydas av bilder som kommunen inte betalar för.

Destination Halmstad om kritiken

– Jag tar absolut till mig av kritiken. Nästa gång vi har en liknande tävling ska vi betala ersättning för bilderna vi använder, säger Sarah Forss, kommunikationschef på Destination Halmstad.

ANNONS
|

–Intresset för fototävlingen har varit stort. Vi har hittills fått in bilder från bortåt 75 personer, säger Sarah Forss.

Läs även:”Halmstad borde skämmas”

När hon får höra om kritiken mot upplägget är hon delvis självkritisk.

–Jag förstår hur fotograferna tänker. Men man ska komma ihåg att vi i vanliga fall alltid är noga med att betala avtalsmässig ersättning när vi anlitar fotografer för marknadsföringsbilder i broschyrer eller på vår webb, förklarar hon.

–Det är inte alls så att vi genom tävlingen försökt komma över bilder gratis. Vi hade mycket väl kunnat skriva in en klausul om ersättning – den kritiken tar jag med mig till nästa gång vi gör något liknande.

ANNONS

Sarah Forss lyfter i stället fram att tanken bakom upplägget var att engagera alla hobbyfotografer i Halmstad.

–Vi ville ge alla en chans att påverka hur bilden av Halmstad ska se ut. Det finns ju inga bättre ambassadörer för stan än Halmstadborna själva, säger hon.

Destination Halmstads kommunikationschef betonar också att det ska skrivas avtal med de vinnande fotograferna där allt kring bilderna regleras.

–Där ska det tydligt stå att de bara får användas till de här tepåsarna, så att de inte kan dyka upp i andra sammanhang. Det ska också stå att det är en engångsgrej och att vi inte äger bilderna för all framtid.

I andra kommuner finns exempel på hur bilder från tävlingar används på många olika ställen under lång tid.

–Efter att etiketterna till tepåsarna är tryckta ska vi inte arkivera bilderna på något sätt, poängterar Sarah Forss.

Men varför säljer Turistbyrån olika sorters te? Vilken anknytning till Halmstad har det?

–Det är mest en kul grej för turister. När de varit här vill de ha med sig något som det står Halmstad på.

Tepåsarna levereras från ett enmansföretag i Viken i Skåne, Boloform AB, som säljer te till olika kommuner som vill sätta sitt namn på dem.

ANNONS

Turistbyrån har tidigare sålt en kollektion – Halmstads slottste, Tylösands dopp, Haverdals blandning och Simlångsdalens gröna – men den är nu slutsåld.

–De påsarna pryddes av bilder som tagits av en proffsfotograf, men inspirerade av vinterns succé med amatörfoton på stortavlor i Halmstad ville vi förnya oss, säger Sarah Forss.

Är det någon tebutik i stan som klagat på konkurrensen från er?

–Nej, vi stjäl inga kunder från dem. De som handlar hos oss är turister från utlandet och andra delar av Sverige som vill ha med sig ett minne från Halmstad.

–Dessutom sker det här i liten skala. Jag tror vi har beställt 200 påsar av varje sort.

ANNONS