Styrning. Josefin Karlsson, Lisa Jönsson, Kevin Martinsson, Lisa Arvidsson och Agnes Sandgren styr en liten robot som går att programmera.
Styrning. Josefin Karlsson, Lisa Jönsson, Kevin Martinsson, Lisa Arvidsson och Agnes Sandgren styr en liten robot som går att programmera.

De programmerar fritt

Eldsbergaskolan har satsat på programmering. Men de nöjer sig inte med den undervisning de får på skolan. På onsdagarna kommer både lärare och elever på fritiden för att knacka kod tillsammans.

ANNONS
|

Eller det där sista är förstås en sanning med modifikation. För även om det förstås handlar om programmering, så gör de förstås mycket annat än att bara skriva kod.

- Jag är här för att det är så kul, det är kul att programmera, säger Hala Lachhab.

Linda Birgersson och Peter Samuelsson, två av eldsjälarna, bakom projektet berättar att de höll tummar och tår för att det skulle komma några intresserade när de drog igång.

- Vi hade varit nöjda om det kommit tio. Nu är det nästan 30 och det är egentligen för många, i och med det hinner vi inte riktigt med, skrattar Linda Birgersson, lärare på Eldsbergaskolan.

ANNONS

Barnen som kommit för att leka fram ny programmeringskunskap är för dagen indelade i ett gäng stationer. Några jobbar med ett program där de genom att skriva in olika parametrar kan skapa geometriska figurer av olika slag. Några bygger Legorobotar som sedan ska kunna programmeras för att till exempel hämta saker. Ute i korridoren är det också full fart. Där sitter bland andra Melker Persson och Benjamin Karlgren och grejar med en slags helikopter som också den är programmeringsbar. Genom att dra olika klossar med kommandon till en lista i en app kan man få roboten att röra sig. Grabbarna flyttar snabbt de olika blocken för att få roboten att lyfta, flippa och stanna.

- Vi är här för att det är kul, det är kul också lär man sig saker, säger Benjamin Karlgren.

Linda Birgersson förklarar att mycket förstår kretsar kring tänket kring programmering. Men det ger i sin tur massvis av kunskaper i problemlösning.

- När vi började här hade vi lärare förstås läst på lite grand, för att ha ett litet försprång, men nu, när eleverna vill mer avancerade saker försöker vi hänga med. Det roliga är att lära tillsammans.

- Det här är helt fantastiskt. Man lär känna eleverna på ett helt annat sätt.

ANNONS

Lärarna beskriver också att de tydligt ser att en del elever som har svårigheter med koncentrationer i den vanliga skolmiljön blommar ut här. Några som har svårt med koncentrationen normalt kan arbeta helt ostört trots att det finns massvis av störningsmoment runtomkring.

- Jag lägger ju en del extratid på det här. Men jag skulle inte vilja vara utan en sekund av det, säger Linda Birgersson innan hon skyndar vidare för att hjälpa nästa elev.

ANNONS