Projektgrupp. Ulrika Ahlqvist från Hjältebolaget, eleverna Lovisa Tysklind, Julia Nilsson, Klara Ottosson och Ellen Sköld samt en av Hjärngymets pedagoger, Maria Burge.
Projektgrupp. Ulrika Ahlqvist från Hjältebolaget, eleverna Lovisa Tysklind, Julia Nilsson, Klara Ottosson och Ellen Sköld samt en av Hjärngymets pedagoger, Maria Burge.

De har byggt landets första hjärngympasal

Nu finns för första gången ett hjärngym i en svensk skola – på Kattegattgymnasiet i Halmstad.

ANNONS
|

– Idén kom när jag satt på gym och drog i vikter och det plötsligt slog mig att också hjärnan behöver träning, berättade skolans rektor Frank Wedding vid invigningen i går.

Tack vare EU-medel och att projektet också involverade forskare, blev det struktur på idén. Men kanske inte som det var tänkt.

– De första tankarna var kanske att man skulle sitta i ett rum och lösa sudoku, men det har landat i att vi jobbar med vad vi kallar tio goda vanor, som exempelvis hantera stress, söka omväxling, äta på ett bra sätt och fatta egna beslut, berättar Ulrika Ahlqvist.

ANNONS

Hon leder Hjältebolaget, ett företag i Kungsbacka, som utvecklar pedagogik och som har haft uppdraget att bygga hjärngympasalen.

Också elever på skolan har deltagit och haft inflytande.

– Jag tror att det här blir en stor grej när fler upptäcker vad det är och också börjar använda det i undervisningen, säger Klara Ottosson, som läser det naturvetenskapliga programmet.

Det gör också Ellen Sköld och hon har fascinerats av de föreläsningar om hjärnans funktioner som har hållits under resans gång.

– Det handlar ju om hur vi lär oss saker och ting bäst. Jag tycker att det är viktigt, säger hon.

Hjärngympasalen kommer att användas som ett inspirerande rum att arbeta i. Men egentligen står den som en symbol för en önskan att skapa bättre studiemiljöer och andra former för undervisningen.

– Det första vi ska göra, ute i de klasser som vi börjar jobba med, handlar om fem utmaningar kopplade till de tio goda vanorna. Första veckan städar vi klassrummen, vilket är om att miljön påverkar hur man lär sig. Veckan därefter gör vi en fotovägg i klassrummet, berättar Maria Jonsson som är en av två pedagoger som kommer att förestå Hjärngymmet, denna termin och nästa läsår.

– Vad man gör här i Halmstad är att ta fasta på vad som krävs av hjärnan i inlärningen och för utveckling, säger Aadu Ott, professor emeritus inom neurovetenskap vid Göteborgs universitet och fortsätter:

ANNONS

– Man kan förstås lära sig mycket genom hårt arbete och repetition. Men forskning visar att vi lättare binder kunskaper till hjärnan under en dusch av dopamin eller något av de andra lusthormonerna som vi bildar i kroppen.

De tio goda vanor som projektet framhåller och arbetar med:

Kost

Fysisk aktivitet

Positiva tankar

Hantera stress

Lära nya saker

Repetition

Omväxling

Ta egna beslut

Vänner

Vila/ återhämtning

ANNONS