De får uppleva det riktiga racet

De flesta av oss kommer att njuta av fartygen i Tall Ships Races från land. Ett 30-tal modiga Halmstadungdomar kommer däremot att få uppleva vad seglarfesten egentligen handlar om – en kappsegling till havs med massor av spännande möten och upplevelser.

ANNONS
|

– Jag har varit jättespänd ända sedan jag fick veta att jag fått en traineeplats, men nu längtar jag verkligen ut, säger Cevin Hall, som ska segla med den svenska skutan Vega Gamleby.

Halmstad är ju i år starthamn för den stora internationella seglartävlingen, men Tall Ships Races är mycket mer än en tävling. 2007 nominerades arrangören Sail Training International till och med till Nobels fredspris för sitt arbete med att främja global förståelse och vänskap.

Grundtanken med kappseglingen är nämligen att skapa mötesplatser för ungdomar från olika länder och med olika bakgrund. Hälften av besättningen på fartygen ska bestå av traineer mellan 15 och 25 år och varje år involveras tusentals unga i de olika tävlingsetapperna, de flesta helt utan seglarvana.

ANNONS

–Min tidigare erfarenhet består av att åka färjan mellan Helsingborg och Helsingör, säger Victor Johansson med ett skratt. Det ska bli riktigt häftigt att komma ut på öppet hav och inte kunna se land.

Som värdstad har det legat på Halmstads kommun att locka svenska traineer till fartygen, men intresset har varit allra störst från närområdet.

–Totalt har vi ordnat platser åt 85 traineer och 28 av dem kommer från Halmstad och 4 från Laholm. På båtarna kommer det även att vara ungdomar från andra delar av världen, som fått platser via sina hemländer, berättar Caroline Nordstrandh, traineeansvarig på Destination Halmstad.

Redan under natten mot onsdagen reste 14 av de sydhalländska traineerna till Kristiansand i Norge, för att följa med fartyget Sörlandet till Halmstad. Denna lite kortare seglats är samtidigt ett integrationsprojekt, där flera av traineerna är nyanlända.

– Jag kommer från Kurdistan och har bara sett segling på film. Det ska bli jättekul att få prova det själv, säger Mousa Al Khalil.

– Och jag har seglat sedan jag var typ ett år eftersom min familj har egna båtar. Jag har nog mer erfarenhet än de flesta, men ser fram emot att få segla med en stor båt och klättra i masten, säger David Lindström.

ANNONS

Majoriteten av de sydhalländska traineerna kommer dock att mönstra på först under söndagen för att sedan segla med olika fartyg till finska Kotka, en resa på cirka tio dygn. När HP träffar några av dem ligger det mycket förväntan och spänning i luften.

– Jag vet inte riktigt vad vi kommer att få göra, men jag tror det är allt från att skrubba däck till att styra, säger Victor Johansson.

–Min bror var trainee 2011 och har berättat om hur kul det var. Han fick många vänner som han fortfarande har kontakt med. Det här ska bli jätteroligt, säger Zandra Waldt.

Caroline Nordstrandh har också erfarenhet av att vara trainee och förklarar att dagarna delas upp i vakter och att man under sin vakt tilldelas olika sysslor. När hon kommer in på att det oftast inte finns mobiltäckning och att man får räkna med att bli sjösjuk, börjar Cevin Hall skruva på sig.

– Jag har spyfobi och kommer sakna mobilen, konstaterar han.

– Det kommer att gå bra, tröstar Caroline. När mobilen inte funkar så börjar man prata med varandra och har tid att tänka.

–Jag tror man kommer varandra väldigt nära när man vistas på en båt i tio dagar och inte kan ta sig någonstans, funderar Victor.

ANNONS

Fakta: Traineerna på Tall Ships Races

Alla fartyg i Tall Ships Races upplåter platser för ungdomar, så kallade traineer. Över 200 unga från hela landet ansökte om att få segla till eller från Halmstad och 85 har nu fått en plats

14 av de sydhalländska ungdomarna seglar just nu med norska fullriggaren Sörlandet från Kristiansand till Halmstad. Traineerna här betalar själva 1 450 kronor.

De flesta av ungdomarna från Halmstad och Laholm ska dock segla med olika fartyg från Halmstad till finska Kotka. En traineeplats här kostar upp mot 16 000 kronor, men flertalet sponsras av olika lokala företag, som Bil Månsson, SIA Glass, Halmstads stadsnät och HFAB.

ANNONS