Utvidgar. Torbjörn Andersson och Curt Persson på Saab Support & Services gläds åt att byta ut lokalerna på Slottsmöllan mot större vid Flygstaden. Vid invigningen visade de bland annat en bandvagn med artillerilokaliseringsradarn Arthur.
Utvidgar. Torbjörn Andersson och Curt Persson på Saab Support & Services gläds åt att byta ut lokalerna på Slottsmöllan mot större vid Flygstaden. Vid invigningen visade de bland annat en bandvagn med artillerilokaliseringsradarn Arthur. Bild: Roger Larsson

Civilt försvarsstöd får större verkstad

När Lv 6 satsar på fler nya luftvärnssystem behöver Saabs lokala servicekontor större utrymmen – och detta sker genom en flytt till industriområdet vid Flygstaden.
– Inom ett halvår ska antalet anställda ha ökat från 12 till 18, säger chefen Torbjörn Andersson.

ANNONS
|

– Här ska vi kunna göra allt från att underhålla olika vapen- och radarsystem till att uppgradera och modernisera dem. Till sist ska vi till och med kunna avveckla dem, säger Curt Persson, som ansvarar för underhållet av den bärbara robot 70, luftvärnets långlivade trotjänare.

Ellen Molin klippte bandet vid invigningen. Första gången var det två meter långt, men nu vid tredje lokalinvigningen var det bara en halv meter, konstaterade kontorschefen Torbjörn Andersson.
Ellen Molin klippte bandet vid invigningen. Första gången var det två meter långt, men nu vid tredje lokalinvigningen var det bara en halv meter, konstaterade kontorschefen Torbjörn Andersson. Bild: Roger Larsson

Då Ellen Molin, chef för Saab Support & Services klipper bandet utanför industrilokalen på Karlsrovägen är det tredje gången företaget öppnar ett lokalt kontor i garnisonsstaden Halmstad.

– Först var det ett enmanskontor utanför regementet 2006, sedan öppnade vi på Slottsmöllan 2013, men nu behöver vi ha större ytor och tillgång till mer verkstadslokaler, säger kontorschefen Torbjörn Andersson, som en gång i tiden var officer på Lv 6.

ANNONS

– Nästan alla som jobbar här har ett förflutet hos oss, konstaterar överstelöjtnant Lars Lindén, ställföreträdande regementschef på Lv 6.

Finns det inte en risk för att Saab dammsuger regementet på kompetens nu när kontoret ska anställa fler – och på sikt har 30 anställda som mål?

– Visst finns risken – och i dagsläget är det förstås extra känsligt eftersom vi behöver alla officerare vi kan få tag på nu när vi ska utvidga verksamheten igen och både återinföra värnpliktiga och börja använda nya robotsystem, säger Lars Lindén.

”För oss i Halmstad är det förstås också smidigt att slippa frakta utrustning till verkstäderna i Växjö för underhållsjobb.”

– Men samtidigt är det bra att de som ska leverera tjänster till Försvarsmakten vet hur vi jobbar och vilka behov vi har. För oss i Halmstad är det förstås också smidigt att slippa frakta utrustning till verkstäderna i Växjö för underhållsjobb – vi sparar många mil på att ha det här på hemmaplan, fortsätter han.

Vid sidan av robotsystem 70 och 97 Hawk håller nu Luftvärnsregementet på att förbereda sig inför att utbilda på nya system som robot 98 (markversionen av robotarna som hängs under vingarna på Jas-planen) och Patriot.

– Fast det är inte bara luftvärnets system vi jobbar med, förklarar Torbjörn Andersson, framför en bandvagn med en artillerilokaliseringsradar Arthur – med vilken man kan ta reda på varifrån man blir beskjuten med granater, och snabbt kan besvara elden.

ANNONS

– Härifrån är det nära till både Försvarsmaktens tekniska skola, FMTS, och Militärhögskolan, HMS H, som vi också servar på olika sätt, säger han.

Vid invigningen lyssnade personal från Lv 6, FMTS och MHS H på Jan Forsberg (före detta lärare vid Försvarshögskolan) när han bland annat berättade om vilken utrustning Ryssland visade upp under storövningen Zapad 2017 i höstas.
Vid invigningen lyssnade personal från Lv 6, FMTS och MHS H på Jan Forsberg (före detta lärare vid Försvarshögskolan) när han bland annat berättade om vilken utrustning Ryssland visade upp under storövningen Zapad 2017 i höstas. Bild: Roger Larsson
ANNONS