Belägg saknas enligt Livsmedelsverket

Företag får inte påstå vad som helst om hur en produkt påverkar hälsan, enligt Livsmedelsverket.

ANNONS
|

Om företaget vill använda sig av ett hälsopåstående så måste det visa vetenskapliga belägg, enligt gällande EU-krav. Det räcker inte med att säga att produkten är si eller så, utan det ska vara substansspecifikt.

- Man kan till exempel inte säga att produkten nyponsoppa har en effekt, utan då får man uttrycka det som att c-vitamin i nyponsoppa har effekt, säger Zofia Kurowska, statsinspektör på Livsmedelsverket.

En titt på Aseas hemsida visar att deras marknadsföring inte håller måttet.

- Hälsopåståendena är alldeles för flummiga. Vad är redox signalmolekyler? Det här verkar vara en produkt som utlovar saker med fina ord som de inte har vetenskapliga belägg för.

ANNONS

Enligt Kurowska är det svårt att kontrollera produkter som säljs av privatpersoner genom nätverksförsäljning, eftersom endast livsmedelsföretag behöver registrera sig hos kommunen.

Rekommendationen för konsumenter är att alltid köpa från säker källa.

- Om man nu vill köpa kosttillskott så rekommenderar vi att man gör det över disk, så att man kan gå tillbaka om man har klagomål, säger Zofia Kurowska.

ANNONS