Mardröm. När Robert Johansson och Linda Nord kände att det stank från badrummet upptäckte de att avloppsvatten strömmade ut ur avloppet. Vid samtal med HFAB fick de höra att ”detta är sådant som händer”. Bild: Roger Larsson
Mardröm. När Robert Johansson och Linda Nord kände att det stank från badrummet upptäckte de att avloppsvatten strömmade ut ur avloppet. Vid samtal med HFAB fick de höra att ”detta är sådant som händer”. Bild: Roger Larsson

Avloppsvatten flöt ut över hela golvet

Robert och Linda hade en mardrömskväll med stopp i avloppsrören i deras hyreshus – med avföring, tamponger och toapapper på golvet. Men när de efter tre timmars skurande begärde kompensation av HFAB fick de nobben.

ANNONS
|

Det var i söndags kväll som Robert Johansson och Linda Nord kände en vidrig stank från badrummet i deras tvårummare i ett av hyreshusen på Lektor Anderssons gata.

– Ur golvbrunnen och toaletten strömmade det upp allt från dambindor till barntvättlappar, säger Robert och berättar att jouren snabbt kom dit när han ringde.

Problemet var bara att det inte gick att kalla dit slamsugning från Halmstad, eftersom HFAB har avtal med en firma i Helsingborg.

– Vi fick vänta minst en och en halv timme innan de kom. Och hela tiden steg vattnet på badrumsgolvet, så vi fick trycka in handdukar under toadörren så att det inte skulle läcka ut i lägenheten, förklarar Linda.

ANNONS

– Efter att ha tagit bort stoppet i ledningarna spolade killen som var här av det värsta från golvet, säger Robert.

– Fast med tanke på vilka bakterier som måste ha kommit upp här stack jag ut och köpte rengöringssaker. Sedan höll jag på att skura i tre timmar, säger Linda och berättar att det var fullt med skit bakom tvättmaskinen.

När de därefter hörde av sig till HFAB för att utkräva någon form av kompensation fick de dock höra att ”detta är sådant som händer” och att ”det är normalt att man städar sitt badrum”.

– Hon jag pratade med ville inte ens ersätta våra utlägg för rengöringsmedel. Det är rätt kasst när vi betalar över 6 000 kronor i månadshyra, säger Robert.

Frågan är vem som har ansvar för att sanera om det kommer upp avloppsvatten i ett badrum.

– Det är givetvis hyresvärden som ska sanera. Men i detta fallet så fick jag uppfattningen att det var grovstädat och bara lite fläckar kvar på väggen, säger Per Lidetun, distriktschef för HFAB:s mittdistrikt.

Han tror att det kan ha påverkat att stoppet skedde utanför ordinarie arbetstid. Då satsar man på det akuta i första hand.

– Vi ska givetvis sanera både slam och lukt. Har jag fått fel uppfattning om det här ärendet så ska vi kompensera hyresgästen, säger Per Lidetun, som ska ta en ny kontakt för att titta närmare på händelsen.

ANNONS

Förklaringen till att HFAB har avtal med en firma från Helsingborg är enligt Per Lidetun att bostadsbolaget hakat på kommunens upphandling, där vinnaren i normala fall har en inställelsetid på högst en timme. Han kan inte svara på hur lång tid det tog den här gången.

ANNONS