Största mobilkranen är på besök

Blåser det för mycket för det tunga höghöjdsjobbet?

ANNONS
|

Varför behövs Sveriges största mobilkran med hydraulbom för att byta en växellåda? Svar: Den väger 18 ton och sitter 100 meter upp i ett vindkraftverk.

Uppe på Gummaråsen, söder om Dagsås, står en mobilkran. Och det är inte vilken mobilkran som helst, utan en Liebherr LTM 1500 8.1.

Med kranföraren Mats Rasmussen diskuterar vi om den ska kallas enorm eller gigantisk, men fastnar för att det är ett riktigt monster, även jämfört med bjässen som nyligen stod vid gallerian i Varberg.

– Den har en bom på 140 meter och kan ha 165 ton i motvikt. Bara i körande skick väger kranen 96 ton, så totalvikten är nästan 400 ton, säger Mats på bred skånska innan han skojar om att den har 17 däck (alltså inklusive reservhjul).

ANNONS

Tyska tekniker

Just nu är det för blåsigt för att den stora växellådan till vindkraftverket av modellen Vestas V90 MK7 ska kunna lyftas upp. Att ha 18 ton metall på en krok svajande 100 meter upp i luften är inte att leka med.

– Nej, det är för byigt för ett sådant här precisionsarbete. Vi har ett särskilt växellådsteam på plats, med fyra tyska tekniker, men vi kan bara vänta och se, förklarar David Thorsson på Deutsche Windtechnik, det internationella företaget som har serviceavtalet med vindkraftsverkets ägare Varberg Energi.

Separat servicebil

Växellådorna har normalt en livslängd på 10–15 år, men den här byts redan efter sju år.

– Vinden är vår värsta fiende. Ibland är det nyckfullt och vindstilla när vi riggar kranen, men börjar blåsa precis när vi är klara. Då är det bara att vänta, säger Martin Segerdahl, på kranfirman Jinert.

Betänkdå att kranen kräver sex lastbilar för att fraktas och omkring sex timmar för att monteras. Till och med servicebilen som följer med läggs upp på trailern.

En livsstil

Mats Rasmussen ser yrket som en livsstil. Arbetstiderna är udda och varierande och kranförarna är en egen kategori av nördar, som bland annat är noga med solglasögonen för att inte bländas eller förstöra synen av det starka solljuset.

ANNONS

– Förutom komradion har vi många instrument att ta hjälp av under lyften, allt från höjd och vikt till svängradien. Du har nog kunnat skriva en egen tidning bara om det, säger han och skrattar.

Kranen ska vidare

Kanske mojnar vinden tillräckligt under tisdagen för att bytet av växellåda ska kunna genomföras, hundra meter upp i luften. Annars får de inblandade hålla tummarna för att det hinns med på onsdag.

– Ja, kranen ska vara uppställd och klar i Torup på torsdag, för ett annat jobb, säger Martin Segerdahl.

För Mats Rasmussen finns i alla fall en liten inredd, blå container att sitta och vänta i.

ANNONS