Andra kanaler. Möjligheterna att köpa biljett ska inte bli färre för att ombud och resekort i plast plockas bort. Resekort ska i stället kunna laddas på andra sätt, och möjligheten att köpa biljett på bussen ska finnas kvar uppger Hallandstrafiken.
Andra kanaler. Möjligheterna att köpa biljett ska inte bli färre för att ombud och resekort i plast plockas bort. Resekort ska i stället kunna laddas på andra sätt, och möjligheten att köpa biljett på bussen ska finnas kvar uppger Hallandstrafiken.

Kraftiga reaktioner mot nytt betalsystem

Hallandstrafikens planer på att införa ett nytt betalsystem har vållat kraftiga reaktioner. Många upplever att det blir en försämring, men det stämmer inte enligt vd Andreas Almquist. – Möjligheterna att köpa biljett ska bli fler, säger han.

ANNONS
|

Som HP berättat har bolaget planer på att satsa på en mobil app där man kan planera och boka sin resa. Dagens resekort i plast ska försvinna och det ska även ombud och återförsäljare göra.

Möjligheten att köpa sin resa i biljettautomat, på bussen eller vid stationer kommer dock att finnas kvar.

Planerna har fått många resenärer att reagera. De upplever att möjligheten att köpa biljetter minskar för dem som inte vill eller kan använda sin mobil eller kanske inte äger någon.

Samma sak för dem som bor på landsbygden.

Andra menar att det nya systemet innebär svårigheter för barn utan mobiltelefon, synskadade och personer som har försörjningsstöd.

ANNONS

– Socialtjänsten köper inte in telefoner, däremot tillhandahåller de ett resekort, säger en läsare i Hylte.

Men vd Andreas Almquist försäkrar att bolaget inte har för avsikt att försämra möjligheten att köpa biljett. Nuvarande biljettmaskiner i bussarna försvinner och därmed även resekorten i plast, men tanken är att införa nya kanaler där de olika typerna av resekort kan lagras. Förutom mobilen kan det till exempel vara ett armbandsur.

– Men vilka de alternativa bärarna av biljetter skulle kunna vara vet vi egentligen inte i dag eftersom utvecklingen går snabbt framåt, uppger han.

Andreas Almquist säger vidare att bolaget kommer att hitta lösningar som passar till exempel synskadade eller personer med försörjningsstöd.

– Vårt nya system syftar till att öka tillgängligheten. Exakt hur lösningar ska se ut vet vi inte ännu, men vi har inte glömt de här grupperna, säger han.

Hur ska folk som i dag har nära till ett ombud enkelt kunna köpa en resa i framtiden om de inte vill eller kan använda mobilen?

–Genom att använd någon av våra övriga försäljningskanaler, som webb eller ombord på våra fordon Möjligheten att köpa biljetter ska öka.

ANNONS