Lång väntan. Det blev en lång och kall väntan på färdtjänst för Jens Mellen i Knäred när han tillsammans med Christina Grönroos hade varit på Elvisföreställning i bygdegården.
Lång väntan. Det blev en lång och kall väntan på färdtjänst för Jens Mellen i Knäred när han tillsammans med Christina Grönroos hade varit på Elvisföreställning i bygdegården.

Jens Mellen, 95, fick vänta i kylan över en timme

95-årige Jens Mellen hade blivit lovad färdtjänst till tio över sex efter Elvisföreställningen i Knäreds bygdegård. Men väntan i kylan blev lång.

ANNONS
|

– Först tjugo över sju kom taxin, berättar hans ledsagare Christina Grönroos.

Läs även:Fortsatt strul med färdtjänst

Knäredsbon Jens Mellen är en av många som är beroende av färdtjänst för att kunna ta sig till vänner och olika arrangemang.

Till vardags bor han på Smedjebacken i Knäred och en kväll i slutet av oktober hade han bestämt att, tillsammans med sin ledsagare Christina Grönroos, åka till ortens bygdegård för att njuta av föreställningen Elvis 4-ever.

–Han hade verkligen sett fram emot detta och tyckte föreställningen var så bra, berättar Christina Grönroos.

Färdtjänst var beställd dagen innan, både till och från bygdegården.

ANNONS

–De hämtade oss klockan två som bestämt, föreställningen skulle börja klockan tre. Vi ville egentligen åka hem tio i sex eftersom föreställningen var slut tjugo i sex, men de kunde inte komma förrän tio över sex, och det får man ju acceptera, säger Christina Grönroos.

Men taxin kom inte. Christina fick ringa flera gånger och stöta på.

–Jag fick hela tiden en ny tid, men taxin kom inte.

Eftersom det skulle köras ytterligare en föreställning på kvällen kunde inte Jens och Christina sitta inomhus och vänta utan fick stå ute i kylan och mörkret.

–Det var fullt i entrén av folk som skulle gå på den sena föreställningen som började klockan sju, så det gick inte att vi stod där med rullstol. Vi kunde gå in och vänta först när den hade dragit igång, berättar Christina.

Tjugo över sju på kvällen kom så äntligen taxin. Då var Christina rejält irriterad.

–Så får det ju bara inte gå till. Vi hade beställt i förväg och blivit lovade att taxin skulle komma tio över sex. Jens tar kvällsmedicin och allt blev förskjutet. Han var hemma först halv åtta på kvällen och då var han så trött att han inte ens orkade äta, utan han la sig direkt.

ANNONS

Problemen med färdtjänst och sjukresor har även uppmärksammats av DHR Halmstad-Hylte-Laholm.

–På varje medlemsmöte tar vi upp frågor om färdtjänst. Det handlar om kraftiga förseningar eller att man missat beställningar. Ett annat problem är att det ibland är väldigt svårt att få en bil till den tid man önskar, säger Jonny Persson, vice ordförande.

Många upplever dessutom att bemötandet har blivit sämre.

–Jag vill betona att det gäller långt ifrån alla chaufförer men rent allmänt har det blivit sämre, säger han.

Jonny Persson tillägger att det alltid har funnits problem i färdtjänsten, men att situationen har blivit värre vilket han tycker är allvarligt.

–För många av våra medlemmar är färdtjänsten enda alternativet för att kunna förflytta sig, man är så att säga utlämnad. Många andra kan ta vanlig buss, bil eller cykla, säger han.

Föreningens ordförande Bodil Timmerman instämmer i kritiken och berättar även att det förekommit att taxichaufförer inte har velat ta med rullstol.

–Det har hänt mig och min man även när vi beställt vanlig taxi, trots att vi sagt att rullstolen går in i bagaget bara man fäller ihop den, berättar hon.

Just detta problem uppger Tommy Edlund på Cabonline som äger Taxi Halmstad att han inte känner till.

ANNONS

–Det är självklart att personer med rullstol ska få åka med och det har chaufförerna fått information om. Detta är helt oacceptabelt och jag vill gärna att den som drabbas ringer mig personligen och uppger registreringsnumret på taxin eller taxinumret, säger han.

ANNONS