Varm i kläderna. ”Vi får inte börja slarva, utan det gäller att kunden alltid tycker att besöket är prisvärt”, säger Jan Wallberg. Bild: Ola Folkesson
Varm i kläderna. ”Vi får inte börja slarva, utan det gäller att kunden alltid tycker att besöket är prisvärt”, säger Jan Wallberg. Bild: Ola Folkesson

Jan Wallberg tillbaka till Ullared och Gekås

– Jag hade ångrat ihjäl mig om jag inte hade tagit det här jobbet när det erbjöds mig, säger Jan Wallberg som vid årsskiftet tillträder som vd och koncernchef för Gekås i Ullared.

ANNONS
|

– När styrelsens ordförande ringde och erbjöd mig jobbet, så bad jag att få sova på saken. Men egentligen hade jag bestämt mig redan när jag la på luren. Jag är ju så oerhört fascinerad av det här företaget, säger Jan Wallberg.

Han säger att hans hjärta länge har klappat för Gekås, efter att han arbetade där som ekonomichef 1995 till 2003. Därefter har han varit vd för Blåkläder i Svenljunga, men har samtidigt haft en styrelsepost i Gekås.

Så det är kända marker.

– Jag var till exempel med när Gekås köpte campingen, då den förre ägaren sade att det nog fanns en viss utvecklingspotential, säger Jan Wallberg.

ANNONS

Så har det i högsta grad varit. Campingen och stugbyn omsatte tillsammans med hotellet närmare 60 miljoner kronor förra året. Snart är ytterligare 40 stugor färdiga för gäster som vill kombinera stugvistelse och shoppingmöjlighet.

– Förr var ju Gekås enbart ett köpmecka. Men sedan har det utvecklats till mer av upplevelseturism, där vi kan erbjuda övernattning och restaurangbesök, säger Jan Wallberg.

– Vi vet att vår genomsnittliga kund åker 21 mil enkel resa för att handla hos oss. Vi får inte börja slarva, utan det gäller att kunden alltid tycker att besöket är prisvärt, tillägger han.

Wallberg har nu under hösten värmt upp i sin nya roll, arbetat på Gekås vid Boris Lennerhovs sida. Men snart träder Lennerhov tillbaka för att endast vara rådgivare och styrelseledamot.

Jan Wallberg är sedan 1995 falkenbergare. Han flyttade dit med familjen när han fick jobbet som ekonomichef på Gekås. Han bor i Ringsegård. Men rötterna har han i Svenljunga, denna västgötska ort där Gekås-grundaren Göran Karlsson liksom flera av hans kompanjoner haft sin uppväxt.

– Mina föräldrar var i konfektionsbranschen. Pappa var säljare på Westlunds kappfabrik som sedan blev Janstorps konfektion. Min mamma drev klädaffär, Boutique Chatarina, i Svenljunga, berättar Wallberg.

Själv lämnade han så småningom hemorten för att pröva på bankjobb, sedan utbildning till civilekonom i Karlstad, ekonomichef på textilföretaget Gefa i Tranemo, egen konsult i Göteborg och Stockholm, ekonomichef på Gekås och vd på Blåkläder. Och nu Gekås igen.

ANNONS

– Jag tror att det är viktigt att vi här behåller en informell ledningsstil, det är en del av Gekås kännetecken. Där har Boris varit skicklig, man ska som vd visa sig ute i affären, äta lunch i matsalen, vara närvarande.

På ett par års sikt projekterar Gekås för ytterligare 800 parkeringsplatser, från nuvarande 3 000, men annars är det just nu inga större utbyggnader eller förändringar planerade.

– Nej, vi ska under våren sätta oss ned för att just diskutera framtidsstrategier och fundera över den fortsatta utvecklingen, säger Jan Wallberg.

Därmed får också en ny vd möjlighet att ta ett grepp om verksamheten.

– Det tog Gekås 30 år att nå upp till en miljard kronor i omsättning, sedan dröjde det fem år att nå den nästa miljarden. Realistiskt är att tro på en tillväxt i företaget på 3–5 procent per år, säger Jan Wallberg som nu basar för en koncern som sålde för 4,7 miljarder kronor 2013.

Ålder: 54 år.

Bor: Villa i Ringsegård, Falkenberg.

Familj: Skild, tre halvt utflugna barn.

Fritid: Hålla i gång fysiken. ”Jag har gjort klassikern i år. Vasaloppet skedde i fyra plusgrader och nästan regn. Det var en mil skidåkning och resten vilja. Men värst var Vätternrundan, den gör jag aldrig om.”

ANNONS

Okänd färdighet: ”Jag spelade både piano och saxofon när jag var yngre. Jag klinkar fortfarande på pianot därhemma, gärna Beethovens Månskenssonat.”

ANNONS