Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

IP-Only granskas för oskäliga avtalsvillkor

Region Hallands samarbetspartner i bredbandsutbyggnaden, fiberföretaget IP-Only, riskerar att dras inför Marknadsdomstolen för oskäliga avtalsvillkor.

– Det är bra om detta får en prövning. Vi anser att våra villkor är skäliga, säger Jimmy Stigevall, affärsutvecklare på IP-Only.

Konsumentverket har tagit emot ett tiotal anmälningar mot IP-Only från olika delar av landet. Kritiken gäller att man som kund binds upp i ett tvåårigt avtal, utan att garanteras att fiber installeras under den tiden, och att det kostar 9 800 kronor om man vill säga upp avtalet.

– Kombinationen av lång bindningstid och hög avbokningsavgift är inte rimlig. Kunden missar då chansen att hoppa på eventuella andra erbjudanden under tiden. Det är säkert många som sitter på den här typen av avtal, men som inte har anmält det, säger Cecilia Norlander, handläggare på Konsumentverket.

Verket har manat IP-Only att ändra sina villkor, men inte fått gehör. Man har därför lämnat över ärendet till Konsumentombudsmannen, KO, som nu i sin tur överväger att gå till Marknadsdomstolen för att få en dom i frågan.

– Fördelen med att gå till domstol är att vi skulle få praxis på området, som även andra fiberföretag måste följa. IP-Only är inte ensamt om att ha oskäliga villkor. Nackdelen är att det brukar ta lång tid och att man kanske inte kan utläsa av domen vad som är en skälig bindningstid eller avgift. Ett alternativ är därför att vi försöker få till en överenskommelse med branschen, säger Cecilia Norlander.

Jimmy Stigevall förklarar att IP-Only tar kritiken på allvar, men menar att en tvåårig bindningstid är något av praxis på marknaden, och att den är särskilt nödvändig när man bygger fiber på landsbygden.

– Det tar så lång tid att bygga fibernät där. Om enskilda kunder drar sig ur så påverkar det hela nätplaneringen och kan göra det väldigt besvärligt. De enstaka gånger kunder har velat häva ett avtal har vi försökt vara flexibla, säger han.

Även Halmstads stadsnät har tidigare kritiserats av Konsumentverket för godtyckliga avbokningsavgifter.

– Vi gjorde inget fel, men verket ville att vi skulle specificera avgifterna bättre. I dag har vi ingen bindningstid och det kostar inget att säga upp ett avtal om vi inte börjat arbeta i det aktuella området. Har vi det så tar vi 695 kronor i administrativ avgift och har vi börjat gräva har vi enligt Konsumentverket rätt att ta ut ersättning för nedlagda kostnader, säger Eric Ericsson, vd på Halmstads stadsnät.

MEST LÄST