HP satsar mer på lokal journalistik

HP satsar vidare på lokala nyheter. I Laholm anställs Carina Nilsson och i Hylte återkommer Isabel Bark. Samtidigt inleder Jerry Carlsson HP:s nya näringslivsbevakning - och på sporten förstärks laguppställningen med Povel Arwidson. Och i maj är det premiär för HP:s nya månadsmagasin

ANNONS
|

2017 ser ut att bli året då de negativa siffrorna slog i botten - och vändes. Summeringen av året visar en tydlig ökning av antalet betalande prenumeranter, både av den digitala utgåvan och bland de som väljer papperstidningen.

Under året fattade dessutom ledningen för ägarkoncernen Stampen AB det strategiska beslutet att styra om affärsmodellen, till att sätta tidningens innehåll i första rummet. Den prenumererade upplagan är nu tidningens viktigaste intäkt.

– Det är läsarnas intresse och lust att betala för vårt innehåll som kommer att hjälpa oss in i framtiden. Det jag tycker är spännande med det är att det var så alla tidningar startade, då levde man på prenumerationsintäkter. Det var först efter kriget som annonsaffären växte fram, beskriver Hallandspostens chefredaktör Viveka Hedbjörk.

ANNONS

I juni tillkommer dessutom Karin Bergh som featurereporter och hon kommer att göra Hallandspostens satsning på ett månadsmagasin möjlig.

– Utökningarna gör att vi kan förbättra bevakningen. Vi kommer att hinna med mycket mer, att göra ett grundligare jobb och finnas med på fler ställen. Det är en bit på väg tillbaka till den nivå vi haft tidigare men det är en väldigt stor förbättring för redaktionerna i Laholm och Hylte. Gör vi ett bra arbete med att skildra livet i Laholm och Hylte ökar det kvaliteten för läsarna där mycket, eftersom det inte bara handlar om att erbjuda mer på nyhetssidorna, säger Viveka Hedbjörk och beskriver:

– Vi vill att Laholm och Hylte ska synas mer på familjesidorna, att Mattias Karlsson ska skriva ledare som utgår ifrån Laholm och Hylte och framför allt vill vi att satsningen ska synas på sportsidorna. Utökningen på sporten ska se till att Laholm och Hylte bevakas bättre än vi hinner med nu. Vi breddar bevakningen - inte minst med live-tv.

Förra veckan startades HP:s nya näringslivssajt, Hallands affärer. Där presenteras dagliga nyheter från hela länet. De publiceras också i papperstidningen, även om det numera i allt större utsträckning är så att delar av nyhetsflödet enbart publiceras på webben.

ANNONS

– Satsningen som helhet är för våra prenumeranter, men inte bara i print. Vi måste mata på ifrån olika håll för att vara relevanta. I och med den nya näringslivssajten upphör den tryckta versionen av Hallands affärer. I stället ger vi ut ett månadsmagasin fyra gånger om året med Hallands affärer som tema, säger Viveka Hedbjörk.

ANNONS