Eon betecknar anläggningen vid Fröslida som en av sina "bäst presterande anläggningar i Sverige". Därför får den bli pilotanläggning för de extra höga vindsnurrorna.
Eon betecknar anläggningen vid Fröslida som en av sina "bäst presterande anläggningar i Sverige". Därför får den bli pilotanläggning för de extra höga vindsnurrorna.

De kan bli de högsta snurrorna i Halland

Eon Vindkraft planerar att bygga vindkraftverk strax öster om Fröslida som kan bli de hittills högsta i länet - 185 meter i totalhöjd.

ANNONS
|

–Nu är vindkraftsmarknaden såpass mogen att vi satsar på den här tekniken, säger Anette Blücher, chef för projektutveckling inom Eon Wind Sweden.

Hon syftar på de ljusfyrar som kommer att behövas, vilka tänds då flygplan närmar sig verken nattetid.

Det kan ta upp till fem år innan verken byggs, beroende på hur snabb Eon får myndigheternas tillstånd att uppföra dem och sätta dem i drift.

– Vi kommer med en ansökan innan årsskiftet, säger Blücher.

För några år sedan byggde Eon sex vindkraftverk som lätt ses av vägtrafikanter på Nissastigen uppå höjderna österut bortanför Fröslida by. Vad företaget nu vill utöka med, är fem eller sex ytterligare snurror strax öster om de befintliga verken.

ANNONS

Markområdet ligger på ömsom sidor kommungränsen mellan Hylte och Halmstad, också alldeles väster om Karlstorpsåns övre dalgång.

De nya tornen, som bär upp maskinhus och rotor, blir 28 meter högre än de sex tidigare som uppfördes 2012, och med en totalhöjd på 185 meter över marken när varje rotorblad sträcker sig uppåt.

De passerar därmed den magiska gräns på 150 meter, efter vilken Transportstyrelsen kräver ett vitt intensivt fyrljus från vindkraftverken som varning för flygtrafiken.

Detta har varit en stötesten vid många tidigare vindkraftsprojekteringar, eftersom ljuset nattetid räknas bli mycket störande för de som bor eller vistas i närheten. Av den anledningen har vindkraftsbolagen i regel tvingats hålla sig på en lägre höjd där det mildare röda ljuset, placerad i toppen på turbinerna, kan räcka.

Eon överväger i det här fallet att använda en relativt ny radarbaserad teknik som möjliggör att fyrljuset endast tänds när flygplan och helikoptrar kommer nära. I annat fall är de ljusstarka lamporna släckta.

– Att ha dem tända hela tiden accepteras inte. För vissa närbonde kan det vara störande, säger Anette Blücher från Eon Vindkraft.

Hon berättar att tekniken med ljusfyrarna tills nu ha varit dyr och att det varit ett hinder.

ANNONS

– Men priserna för allt som tillhör vindkraft har gått ned och vi räknar med att det gått ned ytterligare om kanske tre år, då vi står i beredda att bygga.

Planerna på de fem eller sex verken (det finns två alternativ gällande antal och exakta placeringar) kommer i mitten av nästa vecka att bli presenterade för markägare i trakten. Det sker på ett samråd - ett två dagars "öppet hus" - vid Eons serviceanläggning i Fröslida.

De tidigare verken

Antal: 6

I drift: Sen november 2012

Modell: Vestas V112

Rotordiameter: 112 meter

Tornhöjd: 94 meter

Totalhöjd: 150 meter

Effekt: 3,0 MW

De planerade verken

Antal: 5-6

Modell: Vestas V126

Rotordiameter: 126 meter

Tornhöjd: 122 meter

Totalhöjd: 185 meter

Effekt: 3,45 MW

ANNONS