Taxitjänsten Ubers app. Arkivbild.
Taxitjänsten Ubers app. Arkivbild.

Uber mörkade jättestöld av användardata

Taxitjänsten Uber säger att hackare kommit över personliga uppgifter från omkring 57 miljoner användare. Angreppet mörkades av företaget i ett år.

ANNONS
|

"Inget av det här borde ha hänt, och det finns inga ursäkter", säger företagets vd Dara Khosrowshahi i ett uttalande.

Intrånget skedde i oktober 2016 och rörde namn, mejladresser och telefonnummer. Två personer stal uppgifterna från en molntjänst för lagring som Uber använde. Användaruppgifterna kom från omkring 57 miljoner människor över hela världen. Dessutom stals namn och körkortsnummer från omkring 600000 förare.

Förre chefen visste

"Jag kan inte göra det som hänt ogjort, men jag kan för alla Uberanställdas räkning lova att vi kommer att lära av våra misstag", säger Khosrowshahi.

Uber betalade hackarna 100000 dollar, motsvarande omkring 850000 kronor, för att förstöra uppgifterna, säger en insatt källa till AFP.

ANNONS

Fenomenet att betala hackare för stulen information diskuteras sällan öppet, men den amerikanska federala polisen FBI och privata säkerhetsföretag har sagt till Reuters att utsatta företag gör det i allt högre grad.

Förre Uberchefen Travis Kalanick, som avgick i juni, ska ha vetat om det som skett men ingen information om incidenten har spridits utanför företaget förrän nu. Kalanick avböjer att kommentera.

Utredning inledd

"Kanske frågar ni er varför vi berättar om det här just nu, ett år senare. Jag frågade mig samma sak, så jag har omedelbart bett om en grundlig genomgång av vad som skedde och hur det hanterades hos oss", säger Khosrowshahi, som tog över vd-posten i augusti.

Två anställda på Ubers säkerhetsavdelning, som hanterade det som skett, har fått lämna företaget eftersom de inte informerade användarna om att uppgifterna hade stulits.

En brottsutredning kring dataintrånget har inletts i New York, efter att Uber lämnat uppgifter till myndigheterna.

TT-AFP-Reuters

ANNONS