Spelstudion Ubisoft Massive släppte Malmöutvecklade "Tom Clancy's The Division" förra året och växte så det knakade. I spelet kastas du in i ett New York City efter att en pandemi fått staden att kollapsa. Arkivbild.
Spelstudion Ubisoft Massive släppte Malmöutvecklade "Tom Clancy's The Division" förra året och växte så det knakade. I spelet kastas du in i ett New York City efter att en pandemi fått staden att kollapsa. Arkivbild.

Tillväxten i datorspelsbranschen stannar av

Den svenska datorspelsbranschen fortsätter att växa och visar upp nya rekordsiffror. Men tillväxten ökar inte i samma takt som tidigare år och förra årets tillväxtökning på sex procent är den lägsta siffran på många år.

ANNONS
|

Den svenska spelmarknaden omsatte 12,4 miljarder kronor förra året, en uppgång från 11,7 miljarder kronor 2015, enligt Spelutvecklarindex.

- Vi får ännu ett rekordår, där branschen som helhet växer med vinst för åttonde året i rad, säger Per Strömbäck vid branschorganisationen Dataspelsbranschen.

Jakt på personal

Förra året arbetade 4267 personer i branschen, vilket är 15 procent fler än året innan. Sedan 2012 har antalet anställda mer än fördubblats, även om även den procentuella ökningen är lägre än tidigare år.

ANNONS

- Det beror på att vi inte hittar folk. Det är väldigt mycket vakanser, säger Strömbäck och fortsätter.

- Medlemmarna säger att de närmaste åren kommer de att behöva anställa 500 personer till. Det är utbudet som styr, vi skulle anställa fler om det fanns helt enkelt.

Samtidigt konstaterar Dataspelsbranschen att "tiden med hypertillväxt med 40 procents ökning från ett år till ett annat kan vara över för den här gången". Förra årets omsättningstillväxt är i procentuella tal det svagaste på länge, i en bransch som varit bortskämd med ökningar på tiotals procent.

- De flesta branscher skulle tycka att sex procent är väldigt bra, men vi har visat väldigt höga tillväxttal. Det har varit 1000 procents ökning sedan 2010, säger Strömbäck.

ANNONS

Han säger att en faktor som kan påverka är att många spelutvecklare i dag ingår i internationella koncerner.

- Det behöver inte nödvändigtvis spegla försäljningen, säger Strömbäck.

Svårt med kapital

Organisationen uppger att det är problem att få in kapital, även om det blivit bättre sedan finansiärer fått upp ögonen efter att några bolag börsnoterats, och uppmärksammade förvärv, exempelvis att Microsoft köpte upp Mojang.

- Det är svårt för banker att bedöma kreditrisk, att våra bolag betalar för mycket för lånen. Och det är svårt för en del nystartade bolag att hitta kapital, säger Strömbäck.

Trots det pekar det mesta uppåt.

- Mungiporna pekar uppåt, liksom kurvorna. Spelen är bra, publiken växer, ekonomin växer. Vi skulle bara vilja att det kom fler som ville jobba och göra spel, säger han.

ANNONS
TT

Fakta: Tillväxt i Sverige

År Omsättning i miljarder kronor (procentuell ökning) Anställda (ökning)

2012 3,7 (60) 1967 (30)

2013 6,5 (76) 2534 (29)

2014 9,4 (43) 3117 (23)

2015 11,7 (25) 3709 (19)

2016 12,4 (6) 4267 (15)

Källa: Dataspelsbranschen

Fakta: Några stora svenska spelföretag

Mojang: Minecraftutvecklaren fortsatte att växa under 2016 till att omsätta 3,8 miljarder kronor.

King:Mobilspelsbolaget som ligger bakom "Candy crush" och "Farm heroes saga" har köpts upp av Activision Blizzard och hade 314 miljoner aktiva användare per månad förra året.

Dice:"Battlefield"-utvecklarna jobbar med nästa del i "Star wars: Battlefront" och anställde 80 personer och växte 28 procent förra året.

Ubisoft Massive:Släppte till slut efterlängtade "The division" förra året och växte 49 procent. Ubisoft avslöjade nyligen också att man öppnar en ny studio i Stockholm.

Avalanche Studios:Har släppt en version av jaktsimulatorn "The hunter" i år.

Paradox Interactivehar släppt flera stora spel och börsnoterats, och börsnoteradeStarbreezehar inlett nya samarbeten och köpt upp mindre bolag.

Källa: Dataspelsbranschen

ANNONS