Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180308-dieselforbud-632753_se.hp_1.jpg
Miljöaktivister utanför Tysklands högsta förvaltningsdomstol när den gav klartecken för förbud mot äldre dieselbilar i 18 tyska städer. Arkivbild.

Studie: Smutsig diesel bidrog till 6 000 döda

I förra veckan gav Tysklands högsta förvaltningsdomstol klartecken för förbud mot äldre dieselbilar i 18 tyska städer. Nu visar en studie att kvävedioxid från smutsig diesel bidrog till cirka 6 000 för tidiga dödsfall i landet 2014.

- En betydande källa för skadliga kvävedioxider i luften är helt klart dieselbilar – även utanför de mest trafikerade vägarna, säger Maria Krautzberger, som ledde studien vid den tyska miljömyndigheten.

Enligt studien har utsläpp av kvävedioxid från smutsig diesel bidragit till cirka 6 000 dödsfall i hjärt- och kärlsjukdomar i Tyskland 2014. Förutom dödsfallen har det giftiga ämnet bidragit till att hundratusentals människor fått sjukdomar som diabetes, abnormt högt blodtryck och astma, enligt studien.

Den tyska bilindustrin, som också är mycket viktig för landets export, har skakats av skandalen kring Volkswagens fusk med mjukvaran i flera bilmodeller för att få felaktigt låga mätvärden för avgasutsläpp.

I förra veckan gav landets högsta förvaltningsdomstol klartecken för förbud mot äldre dieselbilar i 18 tyska städer. Det rör fordon som inte uppfyller EU:s gränskrav för utsläpp av kväveoxider.

Fakta: Tyska dieselbilförbudet

TT

Tysklands högsta förvaltningsdomstol gav den 27 februari klartecken för förbud mot äldre dieselbilar i 18 tyska städer.

Det tyska beslutet handlar om dieselmodeller som inte uppfyller EU:s gränskrav för utsläpp av kväveoxider, som enligt regleringen euro6 gäller för årsmodellerna 2015 och fram till i dag.

I Sverige finns nära 1,9 miljoner dieselbilar, enligt Transportstyrelsen. 1,3 miljoner uppfyller inte euro6-regleringen. I dag finns planer på att införa miljözoner för bland annat dieselbilar i Stockholms innerstad.

MEST LÄST