Missnöje med köp av en begagnad bil toppar listan över klagomålen till Konsumentverket. Arkivbild.
Missnöje med köp av en begagnad bil toppar listan över klagomålen till Konsumentverket. Arkivbild.

Störst missnöje med bilköp och hantverk

Missnöje med bilköp och hantverkare ligger kvar i topp på Konsumentverkets lista över klagomål.

ANNONS
|

I fjol lämnade missnöjda konsumenter in nära 119000 klagomål, enligt siffror från Konsumentverket. Som väntat sticker två kategorier ut: begagnade bilar och hantverkstjänster, som tillsammans stod för nära en femtedel av alla klagomål.

- Det är ungefär som det brukar se ut. Konsumenterna är nog mer benägna att klaga när det handlar om lite mer pengar, konstaterar Niclas Sturesson, som är ordförande för Konsumentvägledarnas förening.

ANNONS

Bilden är ungefär den samma över hela landet. Att den begagnade bilen plötsligt går sönder, eller att hantverkstjänsten blir försenad eller dyrare än väntat är saker som får svenskarna att agera.

Satsa på skriftligt

Totalt sett handlar 9,2 procent av klagomålen om köp av begagnade bilar, medan 8,4 procent handlar om missnöje med hantverkstjänster.

- Det är viktigt att fundera på vilken bilhandlare eller hantverkare man vänder sig till, säger Niclas Sturesson.

- När det gäller hantverkare handlar det också ofta om bristen på skriftliga avtal, vad det är som man kommit överens om egentligen.

"Väldig stor bransch"

Att missnöje med begagnade bilar är så pass vanligt är inte överraskande, enligt David Norrbohm, jurist på Motorbranschens riksförbund (MRF).

- Man måste ha klart för sig att bilbranschen är väldigt, väldigt stor. Bilhandeln säljer ungefär en halv miljon begagnande bilar per år, säger han.

ANNONS

- Sedan är det också en väldigt stor skillnad beroende på vilken handlare man vänder sig till.

Dessutom, poängterar han, säljer bilbranschen till skillnad från många andra branscher i stor utsträckning just begagnade varor. Då uppstår också tvister kring vad som är normalt slitage eller ett fel.

- Vi jobbar tillsammans med Konsumentverket kring hur vi ska kommunicera ut vad normalt underhåll och slitage innebär på en bil, säger David Norrbohm.

- Men det är en svår diskussion, där kunderna har väldigt olika uppfattningar beroende på bilens ålder.

TT

Fakta: Konsumentklagomål 2017

Under 2017 kom totalt 118723 konsumentklagomål in till landets konsumentvägledningar och Konsumentverkets tjänst Hallå konsument.

Topp fem för klagomål på varor:

Begagnad bil: 9,2 procent (10971 stycken).

Möbler/husgeråd/inredning: 5,3 procent (6272).

Dator/telefon/spelkonsol: 4,9 procent (5811).

Kläder: 2,4 procent (2903).

Vitvara: 1,6 procent (1921).

Topp fem, tjänster:

Hantverkstjänst: 8,4 procent (9923)

Mobiltelefoni: 3,4 procent (4014)

Flyg: 2,9 procent (3388)

Internet/fiber: 2,5 (2938)

Bilreparation: 2,4 procent (2835).

Fakta: Tips

Köp av begagnad bil:

Välj en bilhandlare som har ett gott rykte och gärna ett företag som är anslutet till Motorbranschens riksförbund (MRF).

Anlita hantverkare:

Gör upp om vad som ska ingå i arbetet, hur lång tid det ska ta och hur mycket det ska kosta. Se till att ha en bra dialog med hantverkaren och var tydlig. Se till att få ett skriftligt avtal. Betala aldrig i förväg. Använd gärna Konsumentverkets mall för hantverkstjänster.

Källa: Konsumentverket.

ANNONS