En Boeing 787 Dreamliner, av liknande slag som Qantas flyger mellan Perth och London med. Arkivbild.
En Boeing 787 Dreamliner, av liknande slag som Qantas flyger mellan Perth och London med. Arkivbild.

Qantas vill flyga längst

Det australiska flygbolaget Qantas vill stoltsera som det flygbolag som flyger längst direktlinjer i världen. Båda flygjättarna Airbus och Boeing är sugna på att hjälpa till. Men det finns flera utmaningar med de ultralånga flighterna.

ANNONS
|

Qantas jobbar vidare med planer på nya rekordlånga direktlinjer från Australien fastlandet. Flygbolaget vill flyga direkt från Melbourne, Sydney och Brisbane till New York och London.

Den längsta rutten skulle i så fall bli 20 timmar och 20 minuter, för att ta sig de 16899 kilometerna.

- Syftet med Qantas är att övervinna avståndens tyranni. I takt med att tekniken förbättrats så har vi åstadkommit det bättre och bättre för varje år. Men för oss finns det en sista avståndstyranni, och det är det där bytet mellan London från Sydney och Melbourne, eller det där stoppet för att ta sig till New York, säger företagets vd Alan Joyce till The Sydney Morning Herald.

ANNONS

Flygbolagen med på tåget

20 timmar i luften kan låta saftigt, men flyglinjerna skulle spara närmare fyra timmar för passagerarna som slipper en mellanlandning. I dag är bolagets längsta direktlinje den mellan Perth på västkusten och London, på 17 timmar, vilket är världens tredje längsta. Den längsta är Singapore Airlines direktflyg mellan Singapore och New York på 19 timmar.

Representanter för flygjättarna Airbus och Boeing har uppvaktat Qantas och menar att deras flygplansmodeller av typen A350-1000 respektive 777-8 rent tekniskt kan klara av utmaningen med så kallade ultralånga flygningar, med hjälp av förändrade vingspetsar och större bränsletankar. Siktet för Airbus är ett fåtal bolag, som främst riktar in sig på affärsresenärer.

- Jag låtsas inte att vi kommer att sälja 1500 sådana här flygplan, men jag skulle säga att ett rimligt antagande kan vara i området 50–100 flygplan totalt, sade Airbus försäljningschef Eric Schultz tidigare under hösten, enligt express.co.uk.

Samtidigt ser Boeing möjligheter med specialflygplanen. Förutom Australien kan flygbolag i Mellanöstern ha direktflyg till Sydamerika, och kinesiska bolag kan ha fler direktflyg till olika amerikanska städer.

ANNONS

- Du måste tänka efter innan du går in i ett sådant här projekt. Du vill inte designa och bygga ett flygplan som du vet är en engångsprodukt, säger Randy Tinseth, vice marknadschef på Boeing, till Flight Global.

Tidigast 2022

För Qantas gäller det dessutom att få igenom ytterligare ett undantag för landets luftfartsregler, som slår fast att besättningens arbetspass inte får överstiga 18 timmar. Dessutom behöver bolaget antagligen minska på antalet passagerare och deras bagage för att få en lägre vikt. Det har å andra sidan öppnat upp för möjligheten att ha barer, gym, yogasal, lekrum, konferensrum och sjukstuga ombord.

Tidigast 2022 eller 2023 kan direktlinjerna vara i bruk, om de blir av.

- Vi skulle inte göra den här ansträngningen om vi inte trodde att affärsmodellen skulle fungera, och vi inte trodde att det var en riktigt god chans att projektet blir av, säger Joyce till The Sydney Morning Herald.

ANNONS
TT

Fakta: Project Sunrise

Det australiska flygbolaget Qantas har utmanat flygplanstillverkarna Boeing och Airbus att ta fram effektivare flyg som kan göra det möjligt att flyga från den australiska östkusten till städer som London, Paris, New York, Rio de Janeiro och Kapstaden. Projektet döptes till "Project Sunrise" när det sjösattes

I första hand är målet direktflyg mellan Sydney/Melbourne och London/New York, som flygbolaget hoppas på att ha i bruk 2022.

Källa: Qantas

ANNONS