Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180102-bilstatistik-585049_se.hp_1.jpg
13 elektrifierade bilar, alltså rena elbilar och laddhybrider, stod parkerade på Stortorget i Stockholm där Bil Sweden presenterade rekordåret 2017.

Politiska beslut oroar bilbranschen

2017 blev det bästa året hittills för den svenska bilbranschen med drygt 379 000 nyregistrerade personbilar. Men i år träder flera politiska beslut i kraft som kan påverka bilköparna. Branschorganisationen Bil Sweden tror att antalet nyregistreringar i år stannar på 360 000 bilar.

Det som fick många svenskar att skaffa en ny bil, privat eller som tjänstebil, 2017 var förstås främst högkonjunkturen, den stabila arbetsmarknaden och de fortfarande rekordlåga räntorna.

Men i den andra vågskålen dyker det i år up faktorer som kan bromsa optimismen, enligt Bil Sweden.

Det handlar bland annat om det nya bonus–malus–systemet som från halvårsskiftet drastiskt höjer skatten på bilar med höga utsläpp, förändrade tjänstebilsregler som främst drabbar de som kör i städer med trängselskatter och de skiftande utspelen om miljözoner där många dieselbilar kan förbjudas redan om ett par år.

Svårtolkat

- Trehundrasextiotusen som vår prognos pekar på är fortfarande fantastiskt sett i ett tioårsperspektiv. Men vi har svårt att tolka hur folk hanterar bonus-malus, tjänstebilsbeskattningen och trängselskatterna. Det är nog många som fortfarande inte vet att det kommer och som inte har vaknat ännu, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden till TT.

- Men frågar du mig personligen så tror jag att det kommer att bli precis lika bra i år som förra året och det kommer att öka de kommande fem åren upp till 400 000 nyregistreringar, tillägger han.

Färgskifte

I sammanget ska det påpekas att Bil Sweden också är en lobbyorganisation som har till uppgift att försöka förmå politikerna att inte fatta drastiska beslut som försämrar för bilbranschen. En sänkt prognos kan användas i det sammanhanget. Bertil Moldén påpekar att politiken kan komma att ändras.

- Vi har ett val nio månader bort och blir det ett färgskifte så blir det mycket lättare att planera, framför allt för folk som bor här i innerstan, säger han och sveper ut med handen över Stortorget i Gamla stan.

Bil Sweden säger inte nej till miljözoner i städer med utsläppsproblem, men de bör införas först om 4-5 år.

- Det tycker vi är rimligt för då kommer privatpersoner och tjänstebilarna in i en normal bytescykel och då behöver det inte kosta så mycket pengar.

Fakta: Bilåret 2017

Sammanlagt nyregistrerades 379 255 personbilar 2017, en ökning med 1,9 procent jämfört med året innan. Volvo XC 60 toppar listan följt av Volvo S/V90 och VW Golf.

Trots den stora dieselskandalen och efterföljande debatten om förbud i flera städer nyregistrerades drygt 186 000 dieselbilar under 2017 i Sverige, vilket motsvarar 49,1 procent av alla nyregistrerade personbilar.

Omkring 90 dieselmodeller från olika tillverkare klassas som miljöbilar i Sverige i ytterligare ett halvår. De har varit skattebefriade sedan 1 januari 2013, men det ändras när nya bonus–malus–systemet införs kommande halvårsskifte. På några års längre sikt kan flera av modellerna förbjudas i de miljözoner som nu diskuteras.

Källa: Bil Sweden

MEST LÄST