Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

171228-bensinpris-588321_se.hp_1.jpg
Från och med årsskiftet höjs skatten på bensin och diesel. Arkivbild.

Passa på och fyll tanken före nyår

Vill du spara pengar på bensinen? Då kan det vara läge att fylla tanken före nyår. Från och med årsskiftet höjs skatten på drivmedel.

Det innebär att bensin och diesel blir 30 respektive 27 öre dyrare per liter. Beroende på hur mycket man kör blir årsförbrukningen för den genomsnittliga bilföraren allt mellan ett par hundra kronor till en tusenlapp dyrare.

- Jag förstår inte att Miljöpartiet straffbeskattar glesbygden på det här sättet. I Stockholm kan man cykla och åka tunnelbana, men så ser ju inte resten av Sverige ut, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Regeringen beslutade 2015 om den årliga skattehöjningen på drivmedel, som betyder att priset varje år ökar med inflationen plus två procentenheter.

- Oljepriset har sjunkit sedan valet och dessutom sitter vi i regering med Miljöpartiet och får både ge och ta, sade finansminister Magdalena Andersson (S) på presskonferensen där skattehöjningen tillkännagavs.

Bertil Moldén anser inte att de nya skattenivåerna är rimliga.

- Det här innebär att Sverige får världens högsta bränsleskatt på bensin och diesel inom ett till två år.

Han tror inte heller att skatteökningen får någon egentlig effekt på hur ofta människor väljer att ta bilen. Han säger att människor i stället kommer att byta till mer energisnåla bilar för att på så vis kompensera för ökade bensinkostnader.

TT: Är inte det en positiv effekt av skatten?

- Vi behöver byta ut vår bilpark. Men man kan välja på piska eller morot. Ta Norge som exempel, de ger stimulanser till dem som väljer elbilar. Sådana satsningar behöver inte kosta så mycket pengar för stat, kommun eller landsting.

Fakta: Så fungerar skattehöjningen

Regeringens skattehöjning på bensin och diesel innebär att skattenivån varje år justeras efter den allmänna prisutvecklingen (KPI) samt ett tillägg på två procentenheter. Detta innebär att storleken på höjningen följer inflationskurvan

Första gången regeringens höjda skatt på bensin och diesel fick effekt var årsskiftet 2015/2016. Då höjdes bensin och diesel med 60 respektive 66 öre inklusive moms.

Vid årsskiftet 2016/2017 låg samma siffror på 24 öre respektive 21 öre.

MEST LÄST