Bråda dagar på BYD, världens för tillfället största tillverkare av elbilar. Bilden är från en fabrik i Shenzhen i slutet av förra året.
Bråda dagar på BYD, världens för tillfället största tillverkare av elbilar. Bilden är från en fabrik i Shenzhen i slutet av förra året.

Miljökvoter väntas i bilboomens Kina

Bilförsäljningen i Kina växte i augusti med 5,3 procent. Supermiljöbilarna ökade 76,3 procent – men är fortfarande långt ifrån de mål regimen siktar på, och som kan komma att spikas i veckan.

ANNONS
|

Det är tredje månaden i rad som bilförsäljningen stiger på världens största nationella marknad. Under årets första åtta månader har därmed 17,5 miljoner bilar sålts, rapporterar branschorganisationen Caam enligt nyhetsbyrån AFP.

Laddhybriderna och elbilarna, i Kina samlade under beteckningen NEV (New Energy Vehicles), ligger på runt 300000 exemplar. Det är många fler än förra året, men ändå en marknadsandel på mindre än 2 procent.

Samtidigt har myndigheterna aviserat att alla biltillverkare snart måste sälja minst 8 procent NEV, och att fossildrivna fordon i förlängningen helt ska förbjudas.

8-procentskvoten skulle kunna träda i kraft redan till årsskiftet. Men efter vilda protester från västerländska biltillverkare har det nu kommit signaler om att reglerna kan komma att pausas till 2019.

ANNONS

Caams vice generalsekreterare Shi Jianhua säger enligt AFP att Kinas regering väntas presentera kvotsystemet, som först skissades upp för ett år sedan, "denna vecka".

TT

ANNONS