En olycka i Mountain View, Kalifornien, i mars är ett exempel som lett till ifrågasättande av autopiloten i Teslas bilar. Nu kräver konsumentorganisationer i USA att Teslas marknadsföring granskas.
En olycka i Mountain View, Kalifornien, i mars är ett exempel som lett till ifrågasättande av autopiloten i Teslas bilar. Nu kräver konsumentorganisationer i USA att Teslas marknadsföring granskas.

Kritik mot hur Tesla saluför autopilot

Konsumentgrupper i USA uppmanar Federala handelskommissionen (FTC) att granska Teslas marknadsföring av bilens autopilotsystem. Orsaken är att flera allvarliga olyckor inträffat.

ANNONS
|

Flera förare som har använt sig av systemet har varit inblandade i dödliga olyckor i USA. Och i Storbritannien har en bilförare fått körförbud efter att ha flyttat över till passagerarsätet sedan han satt på autopiloten under en färd på motorvägen M1, rapporterar BBC.

Enligt Tesla är autopiloten bara ett hjälpmedel för föraren, men två konsumentorganisationer har nu vänt sig till FTC, eftersom de anser att termen autopilot är "missvisande och vilseledande". I ett brev uppger CAS (Center for Auto Safety) och Consumer Watchdog (CW) att Teslas marknadsföring i kombination med den omstridde vdn Elon Musks offentliga uttalanden gjort att bilägare fått anledning att tro och agera utifrån att en bil med autopilot påslagen är ett "autonomt fordon kapabelt att köra självt".

ANNONS

Tesla kontrar att återkoppling från kunderna visar att det finns "en väldigt tydlig förståelse för vad autopilot innebär, hur man använder den på rätt sätt och vilka egenskaper den har".

I Teslas instruktioner uppmanas förare att hålla båda händerna på ratten och koll på trafiksituationen när man använder autopiloten.

TT

ANNONS