Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180226-geelydaimler-624079_se.hp_1.jpg
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson petas ur AB Volvos styrelse. Arkivbild.

Intressekrock när Volvoägare köper Daimler

Med kinesiska Geely som storägare i både Volvo och tyska Daimler uppstår konkurrensproblem.

Geelys ägare Li Shufu meddelade i helgen att han har köpt tio procent av aktierna i Mercedestillverkaren Daimler. Som nylig storägare i konkurrenten AB Volvo uppstår en tydlig intressekonflikt. Att sitta i båda styrelserna och ta strategiska långsiktiga beslut kommer inte att tillåtas hur som helst.

- Det här gör Geely till en passiv utomstående investerare, som inte kan verka för synergier och samarbeten, säger Hampus Engellau.

- Sedan återstår att se hur EU:s konkurrensmyndigheter kommer att se på det här, fortsätter han.

"Fattning och respekt"

Som en direkt effekt av Geelys jätteköp av Daimleraktier kliver Håkan Samuelsson av AB Volvos styrelse, meddelar lastbilstillverkaren. Samuelsson är vd i Geelyägda Volvo Cars, en direkt konkurrent till Mercedes.

Valberedningens ordförande Bengt Kjell säger till Dagens Industri att ”Håkan Samuelsson tog emot beskedet med fattning och respekt”.

- Det här har inte med Håkans person att göra, det är ägarsituationen och förhållandena för bolagsstyrning som har förändrats, säger Bengt Kjell.

Li Shufu ska enligt en källa till nyhetsbyrån Reuters träffa företrädare för Daimler i Stuttgart under måndagen, och hoppas möta regeringsföreträdare i Berlin. Li Shufus syfte är enligt honom själv att ta upp kampen med teknikjättar som Tesla, Google och Uber i striden om vem som lyckas bäst med att elektrifiera och automatisera transportvärlden.

"Ingen nuvarande spelare i fordonsindustrin kommer självständigt att klara av att vinna striden gentemot de företag som invaderar utifrån", sade Li Shufu i ett uttalande i samband med köpet av Daimleraktierna, enligt Reuters.

Politiskt känsligt

Kinesiska ägarinhopp i stora västföretag är en känslig politisk fråga, enligt bedömare – att kinesiska staten, via Geely i det här fallet, tillåts köpa in sig i några av världens största lastbilsjättar. Geelys intåg i Daimler retar toppstyret i den tyska fordonskoncernen som anser att kineserna inte ska ha någon styrelseplats i bolaget, skriver tyska tidningen Handelsblatt.

Under ett besök i Sverige i dagarna träffade Li Shufu bland annat näringsminister Mikael Damberg (S).

- Han bekräftade köpet i Daimler men sade också då att det inte minskade deras engagemang i Sverige, sade Mikael Damberg till TT i lördags.

Fakta: Ägarstrukturen

TT

Kinesiska Geely är sedan 2010 helägare av svenska personbilstillverkaren Volvo Cars.

För knappt två månader sedan meddelade Geely att man köpt Cevians, styrt av finansmannen Christer Gardell, hela aktiepost i lastbilsjätten AB Volvo, bestående av åtta procent av kapitalet och närmare 16 procent av rösterna. Största ägare i AB Volvo, röstmässigt, är investmentbolaget Industrivärden.

Och nu är det alltså efter flera veckors spekulationer klart att Geely också köpt nästan tio procent av aktierna i tyska fordonsjätten Daimler, tillverkare av Mercedes.

MEST LÄST