Bland svenska par är kvinnorna fortfarande underrepresenterade när det kommer till att köra bil. Arkivbild.
Bland svenska par är kvinnorna fortfarande underrepresenterade när det kommer till att köra bil. Arkivbild.

Inte på långa vägar jämställt i bilen

Män är mest brottsbenägna bakom ratten – fler kvinnliga förare skulle innebära färre olyckor. Trots det snor männen åt sig förarsätet betydligt oftare än sina fruar.

ANNONS
|

- I dag förespråkar vi jämställdhet på mer eller mindre alla plan. Men när det kommer till att köra bil är det många som inte reflekterar över vem det är som kör, säger Erik Lindham, informationschef på Ford som är initiativtagare till en Sifo-studie om jämställdhet i trafiken.

I en ny mätning framgår det att andelen som tycker att jämställdhet bakom ratten är viktigt har gått upp sedan förra årets enkät, från 23 till 38 procent. Samtidigt har andelen par där mannen och kvinnan kör lika mycket minskat jämfört med 2016 från 17 till 15 procent.

ANNONS

- Det här handlar till stor del om ett nedärvt beteende.

Olika säkerhetssyn

Män är inblandade i trafikolyckor i högre utsträckning än kvinnor. I olyckor med dödlig utgång är 80 procent av dödsoffren män, enligt siffror från NTF. Männen är överrepresenterade även när man väger in att de i regel kör mer bil än kvinnor.

- Vi har sett att kvinnor generellt sett tänker mer på frågor rörande säkerhet i trafiken. Det märks exempelvis när det är dags att köpa ny bil, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, som också har varit med och tagit fram undersökningen.

Bilden av att män i högre utsträckning har en aggressiv körstil jämfört med kvinnor bekräftas av Hasse Bengtsson, kommissarie på trafikpolisen i region Stockholm.

- Unga män som kör i hög hastighet är det vanligaste problemet. I vissa kretsar finns det de som skryter om det här och man berättar för varandra hur snabbt man kan ta sig från punkt a till punkt b, säger han.

ANNONS

En ansvarsfråga

En viktig aspekt för hur benägen man är att köra handlar om vilken erfarenhet man har, anser Erik Lindham.

- Ju mindre man kör, desto mindre erfarenhet samlar man på sig. Det innebär för många att man blir mindre motiverad att sätta sig bakom ratten.

Det kan i sin tur få negativa effekter för säkerheten.

- Om båda de vuxna personerna i ett hushåll kan köra blir det säkrare. Snart är det exempelvis höstlov och då åker många familjer långa sträckor. I ett sådant läge är det bra om man kan bytas av under körningen, säger Erik Lindham.

TT

Fakta: Jämställdhet i trafiken

Undersökningen genomfördes med hjälp av Sifos webbpanel. Sammanlagt svarade drygt 2000 personer.

• 38 procent anser att det är viktigt att dela lika på körningen.

• 91 procent tycker att jämställdhet är viktigt.

• 49 procent av alla respondenter tror att trafiksäkerheten skulle öka om män och kvinnor delade mer lika på körningen.

• Yngre är mer benägna att bryta mönster än äldre. 58 procent i åldrarna 16–34 uppger att de delar på körningen när de åker bil med sin partner, vilket kan jämföras med 44 procent i åldrarna 56–79 år.

Källa: Initiativet Dela ratten, som är ett samarbete mellan bland andra Ford, NTF, Folksam och Continental Däck

ANNONS