Amazon visar upp sin drönare som är tänkt att leverera varor en halvtimme efter att kunderna lagt beställningen. Arkivbild.
Amazon visar upp sin drönare som är tänkt att leverera varor en halvtimme efter att kunderna lagt beställningen. Arkivbild.

Handeln blickar mot supersnabba leveranser

Nätkunderna kräver allt snabbare leveranser och svenska handlare brottas med att få hem varorna så snabbt som möjligt efter köpklicket. Coop går i bräschen genom att sikta på att matkassen ska stå utanför dörren en timme efter att beställningen gjorts.

ANNONS
|

- Vartenda företag knådar sina energiknölar för att få effektivitet och snabbhet i den sista milen fram till kunden. Det är det som är den stora utmaningen, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

De senaste åren har flera experiment gjorts i Sverige. Näthandlade varor levereras till bagageluckor, varurobotar som kör hem varorna från butiken och i Stockholm har cykelbud med mat från restauranger blivit en vanlig syn. I USA lovar Amazon att så snart som möjligt leverera paket inom en halvtimme med hjälp av drönare.

ANNONS

Karin Johansson är övertygad om att vi kommer att få se mer av snabba leveranser, och att utvecklingen kommer att gå fort.

- Vi kommer att få se nya, kreativa lösningar, säger hon.

Nya jobb

Johansson tror att många kunder är beredda att betala för bekvämligheten och att det kan leda till nya arbetstillfällen inom handeln.

- Jag är helt övertygad om att vi kan leverera många instegsjobb när det exempelvis gäller att packa varor, säger hon.

Störst potential kan finnas i dagligvaruhandeln, där nätshopping i dag bara står för omkring två procent av svenska handeln. I Storbritannien växte marknadsandelen till 7,3 procent förra året, enligt Kantar.

- Helt klart kommer det här att öka. Färdigplockade kassar, som Linas matkasse, blev inbrytningen för matvaror på nätet. De är fortfarande stora, men den största produkten är det som du själv plockar ihop. Det börjar sätta sig. Många har prövat på det och ser att det fungerar, säger Johansson.

ANNONS

Coop tittar på flera experiment för att kombinera dagligvaror med digitala tjänster, bland annat röststyrning och streckkodsläsare. Matjätten blickar mot supersnabba leveranser i ett kommande pilotprojekt.

- Du ska kunna gå in på coop.se, hitta ett recept och så levererar vi ingredienserna hem till dig inom en timme, säger Catrin Folkesson, affärsområdesdirektör online.

Coop planerar att samarbeta med ett leveransföretag, vars bud plockar ihop varorna i en butik och kör hem kassen. Inspiration är tjänster som Foodora och Uber Eats, som snabbt levererar mat från restauranger till dörren.

- Man ser att det är något som kunderna uppskattar. Då tänker vi att vi ska förena det med vår tanke om matglädje, inte få den här färdiga maten utan att man lagar maten tillsammans, säger hon.

Växer kraftigt

På senare år har en kraftig expansion skett på näthandelssidan. Matkedjan Coop har sysslat med näthandel sedan 2008.

ANNONS

- Coop var lite före sin tid kanske. Det är först nu som kunderna och marknaderna verkligen anammar det här i en större skala, säger Folkesson.

Mat.se, en aktör på den digitala livsmedelshandeln, kan i dag leverera samma dag. Vd Måns Danielson säger att ruttplanering är svåraste utmaningen.

- Jag tror att det kan bli betydligt snabbare än i dag. I en ganska snar framtid kan vi nog hitta lösningar som inte är för kostsamma, säger han och nämner tre timmar som realistiskt.

Fast det gäller inte alla delar av landet.

- Så fort vi kommer utanför centrala orterna blir det svårare, tror vi, säger han.

ANNONS
TT

Fakta: Växte 30 procent 2016

Den digitala livsmedelshandeln kunde visa upp en tillväxt på 30 procent förra året. Prognosen för i år beräknas bli samma och omsätta 7,2 miljarder kronor, vilket i sin tur är 2,4 procent av livsmedelsförsäljningen.

En fjärdedel av svenskarna har provat att handla mat via nätet. 58 procent plockade själv sina varor, 42 procent valde färdiga alternativ.

Vanligaste kunden är en småbarnsförälder.

Källor: E-barometerns årsrapport 2016, Digital Mathandel 2017

ANNONS