Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i Hamnarbetarförbundet. Arkivbild.
Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i Hamnarbetarförbundet. Arkivbild.

Hamnfack strejkvarslar – kräver eget avtal

Svenska Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i flera svenska hamnar. Och de är beredda att fortsätta att trappa upp stridsåtgärderna för att nå sitt mål – ett eget kollektivavtal.

ANNONS
|

Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i bland annat Sundsvall, Helsingborg, Gävle och Söderhamn. Strejkerna bryter ut den 23 januari och omfattar några timmars arbetsnedläggelse. Om inget genombrott sker kan ytterligare varsel komma.

- Det här är ett första varsel, varningsstrejker. Avsikten är att få tillbaka arbetsgivaren till förhandlingsbordet med en mer konstruktiv attityd, säger Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i Hamnarbetarförbundet till TT.

ANNONS

Omkring hälften

Bakgrunden till konflikten är att omkring hälften av landets hamnarbetare – de som inte är med i Transportarbetareförbundet – saknat avtal i snart fem decennier. Det beror på att arbetsgivaren Svenska Hamnar redan har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och inte vill ha flera kollektivavtal för samma avtalsområde. Den utlösande faktorn till konflikten nu är en förändring av arbetsgivarpartens policy vad gäller Hamnarbetarförbundet i april 2018.

- Vi har sedan i våras varit utestängda från alla förhandlingar, all information, all representation och allt skyddsarbetet i hamnarna efter deras nya policy, säger Erik Helgeson.

Under hösten har parterna suttit i förhandlingar i försök att nå fram till ett kollektivavtal, men de har inte kunnat komma överens.

- Vi har varit villiga att förhandla vidare men Hamnarbetarförbundet har avbrutit förhandlingarna, säger Joakim Ärlund, vice vd och förhandlingschef Sveriges Hamnar.

ANNONS

Eskalera trycket

Hamnarbetarförbundet å sin sida säger att arbetsgivarna avvisat deras förslag och att de därför känner sig tvingade att ta till stridsåtgärder. Och de inleder nu med en rad punktstrejker.

- Fungerar inte det så kommer vi att fortsätta eskalera till trycket blir tillräckligt stort, säger Erik Helgeson.

Joakim Ärlund beklagar beslutet.

- De har fått ett erbjudande från oss om ett kollektivavtal som skulle ge dem inflytande över frågor som de säger är viktiga för dem, som arbetsmiljöfrågor och styrelserepresentation, säger han.

Men parterna har olika beskrivningar om vad det är som egentligen har legat på bordet.

- De har klargjort att de inte behöver komma överens med oss i lokala förhandlingsfrågor i framtiden heller. Vi betraktar det inte som ett kollektivavtal. Vi måste ha en egen rätt som en fullvärdig avtalspart, säger Erik Helgeson.

ANNONS
TT

Fakta: Varslet omfattning

Helsingborgs Hamn – Strejk 23 jan klockan 09–11

SCA Logistics AB, Sundsvall – Strejk 23 jan klockan 12-14

Yilport Gävle AB, Granudden – Strejk 23 jan klockan 21–23

Copenhagen Malmö Port AB – Strejk 23 jan klockan 07–09

CMP Norra Hamnen AB – Strejk 23 jan klockan 07–09

SCA Logistics AB, Holmsund – Strejk 23 jan klockan 09–13

Kvarkenhamnar AB – Strejk 23 jan klockan 09–13

Söderhamns Stuveri och Hamn AB – Strejk 23 jan klockan 07–09

Karlshamns Hamn AB – Strejk 23 jan klockan 09.30–11.30

ShoreLink AB (Kalix, Luleå, Piteå, Skellefteå) – Övertidsblockad, nyanställningsblockad och inhyrningsblockad 23 jan 08 till 6 feb 23.29

ANNONS